Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów
Manualne skrzynie biegów do dnia dzisiejszego w świadomości wielu kierowców uchodzą za rozwiązanie doskonałe, które jest wręcz niezniszczalne. Użytkownicy podkreślają, że wystarczy regularna wymiana oleju, dbałość o sprzęgło oraz cykliczne regulacje linek, cięgien czy poduszek, by nie przejmować się awariami. Jednak wraz ze wzrostem mocy silnika manualne skrzynie biegów coraz częściej się psują. W artykule postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego się tak dzieje?
Styl jazdy kierowcy
Nie od dzisiaj wielu kierowców wyraża opinię, że manualna skrzynia biegów to bezpieczeństwo i kontrola nad zachowaniem auta oraz niższe prawdopodobieństwo wystąpienia awarii. Jednak czy rzeczywiście tak jest? Jak pokazują badania Instytutu Transportu Samochodowego, to przeświadczenie sprawdza się wyłącznie w przypadku starych aut (i to też nie zawsze), które zasilane są silnikami o stosunkowo małej mocy. Zapytaliśmy pracownika serwisu samochodowego Auto-lux o to, dlaczego manualne skrzynie się psują? Odpowiedział nam, że ponad 80% usterek wynika z niewłaściwej eksploatacji przez kierowcą. Działania takie jak zmiana biegu, kiedy pedał sprzęgła nie jest do końca wciśnięty, jazda na tzw. pół-sprzęgle czy wrzucanie zbyt wysokich biegów w imię źle pojętego ecodrivingu, które niestety jest zmorą młodych kierowców, a wynika z bezmyślności przepisów dotyczących zdawania egzaminu na prawo jazdy, to najczęstsze przyczyny usterek. Aby manualna skrzynia mogła służyć przez lata, to trzeba o nią stosownie zadbać. Szczególnie jeżeli nasz silnik ma podniesioną moc. Trzeba pamiętać, że duży moment obrotowy silnika to duże obciążenie dla sprzęgła i innych elementów skrzyni biegów więc jeżeli decydujemy się na jakiekolwiek modyfikacje czy podnoszenie mocy, to winniśmy zadbać o skrzynię biegów, a w razie konieczności wymienić lub zakuć sprzęgło.
Interwały wymiany oleju
Wokół manualnych skrzyń biegów narosło sporo mitów, a do najbardziej niebezpiecznych należy zaliczyć przeświadczenie o braku konieczności wymiany oleju w skrzyni. Jest to szczególnie niebezpieczne, ponieważ brak dbałości o stan oleju w skrzyni biegów może zakończyć się jej nieodwracalnym zniszczeniem. Każdy element mechaniczny, szczególnie skrzynia biegów, potrzebuje właściwego nasmarowania do tego, aby minimalizować tarcie i niszczenie materiałów.
Zmiana biegu na siłę
Ostatnim grzechem popełnianym przez użytkowników manualnych skrzyń biegów jest jazda z wyraźnie wyczuwalną usterką. Jeżeli w naszym pojeździe z jakiegoś powodu biegi zaczęły ciężej wchodzić, a my musimy użyć znacznie większego wektora siły niż normalnie, to trzeba koniecznie udać się do dobrego mechanika, który sprawdzi, co się dzieje z autem. Najczęściej jest to sygnał, że komponenty mechaniczne dokonują żywota i czasami wystarczy prosta wymiana wysprzęglika lub jakiejś zębatki, by na nowo cieszyć się sprawną i płynną zmianą biegów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana