Artykuł sponsorowany

Asystent zjazdu HDC w modelu Jeep Grand Cherokee

Asystent zjazdu HDC w modelu Jeep Grand Cherokee

Rozwój nowych technologii pozwala na wdrożenie wielu inteligentnych systemów w samochodach. Są one niezwykle istotne w kontekście bezpieczeństwa ich użytkowników oraz osób, znajdujących się na drodze. Jednym z takich systemów jest asystent zjazdu HDC (ang. Hill Descent Control), który kontroluje prędkość zjeżdżania ze stromego wzniesienia. O początkach HDC oraz jego charakterystyce przeczytasz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury.

Początki systemu HDC

HDC, czyli elektroniczny system bezpieczeństwa czynnego, został wynaleziony i opatentowany przez firmę Land Rover, ale jest elementem wyposażenia wielu aut, w tym BMW, Volvo i Jeepa Grand Cherokee. Początków HDC należy upatrywać w połowie lat 90. i wprowadzonym w tamtym okresie do masowej produkcji systemie ESP (ang. Electronic Stability Program) przez firmę Bosch. Jego sterownik, korzystając z czujników rozmieszczonych w całym samochodzie, na bieżąco informuje o ruchach samochodu, co w dużym stopniu poprawia bezpieczeństwo jazdy. Z czasem funkcje systemu ESP rozwijały się dzięki nowoczesnej elektronice, co przełożyło się na powstanie szeregu dodatkowych systemów bezpieczeństwa aktywnego, takich jak: HBA (ang. Hydraulic Brake Assist), BDW (ang. Brake Disc Wiping), HHC (ang. Hill Hold Control) oraz właśnie HDC. Można go włączyć za pomocą specjalnego przycisku lub opcji znajdującej się na ekranie dotykowym w samochodzie – zapala się wtedy odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej lub podświetla przycisk HDC.

Jak działa system HDC?

W czasie zjazdu ze stromego wzniesienia dla mocno obciążonych aut samo hamowanie silnikiem może nie wystarczyć, a samochód w takiej sytuacji zacznie staczać się z dużą prędkością, dlatego należy wykorzystać dodatkowo hamulce. HDC znacznie ułatwia ten proces, automatycznie wykrywając, kiedy samochód zjeżdża ze stromego wzniesienia i ogranicza jego prędkość do maksymalnie 9 km/h (oraz do 7 km/h w czasie cofania). Kierowca w tym czasie nie musi ingerować w przebieg tego procesu i trzymać nogi na pedale hamulca, a jedynie kontrolować tor jazdy (zatrzymanie samochodu nastąpi po naciśnięciu pedału hamulca). System zabezpiecza także samochód na śliskich pochyłościach, czego przykładem może być wodowanie łodzi z ciągniętej przez nie przyczepy.
Należy jednak pamiętać, że HDC działa jedynie przy załączonym pierwszym lub wstecznym biegu – jego działanie kończy zmiana na drugi bieg w skrzyni manualnej lub D w automatycznej – przypomina serwisant z salonu i warsztatu samochodów amerykańskich EDMARK AUTO w Warszawie.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.