Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Asystent zjazdu HDC w modelu Jeep Grand Cherokee
Rozwój nowych technologii pozwala na wdrożenie wielu inteligentnych systemów w samochodach. Są one niezwykle istotne w kontekście bezpieczeństwa ich użytkowników oraz osób, znajdujących się na drodze. Jednym z takich systemów jest asystent zjazdu HDC (ang. Hill Descent Control), który kontroluje prędkość zjeżdżania ze stromego wzniesienia. O początkach HDC oraz jego charakterystyce przeczytasz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury.
Początki systemu HDC
HDC, czyli elektroniczny system bezpieczeństwa czynnego, został wynaleziony i opatentowany przez firmę Land Rover, ale jest elementem wyposażenia wielu aut, w tym BMW, Volvo i Jeepa Grand Cherokee. Początków HDC należy upatrywać w połowie lat 90. i wprowadzonym w tamtym okresie do masowej produkcji systemie ESP (ang. Electronic Stability Program) przez firmę Bosch. Jego sterownik, korzystając z czujników rozmieszczonych w całym samochodzie, na bieżąco informuje o ruchach samochodu, co w dużym stopniu poprawia bezpieczeństwo jazdy. Z czasem funkcje systemu ESP rozwijały się dzięki nowoczesnej elektronice, co przełożyło się na powstanie szeregu dodatkowych systemów bezpieczeństwa aktywnego, takich jak: HBA (ang. Hydraulic Brake Assist), BDW (ang. Brake Disc Wiping), HHC (ang. Hill Hold Control) oraz właśnie HDC. Można go włączyć za pomocą specjalnego przycisku lub opcji znajdującej się na ekranie dotykowym w samochodzie – zapala się wtedy odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej lub podświetla przycisk HDC.Jak działa system HDC?
W czasie zjazdu ze stromego wzniesienia dla mocno obciążonych aut samo hamowanie silnikiem może nie wystarczyć, a samochód w takiej sytuacji zacznie staczać się z dużą prędkością, dlatego należy wykorzystać dodatkowo hamulce. HDC znacznie ułatwia ten proces, automatycznie wykrywając, kiedy samochód zjeżdża ze stromego wzniesienia i ogranicza jego prędkość do maksymalnie 9 km/h (oraz do 7 km/h w czasie cofania). Kierowca w tym czasie nie musi ingerować w przebieg tego procesu i trzymać nogi na pedale hamulca, a jedynie kontrolować tor jazdy (zatrzymanie samochodu nastąpi po naciśnięciu pedału hamulca). System zabezpiecza także samochód na śliskich pochyłościach, czego przykładem może być wodowanie łodzi z ciągniętej przez nie przyczepy.Należy jednak pamiętać, że HDC działa jedynie przy załączonym pierwszym lub wstecznym biegu – jego działanie kończy zmiana na drugi bieg w skrzyni manualnej lub D w automatycznej – przypomina serwisant z salonu i warsztatu samochodów amerykańskich EDMARK AUTO w Warszawie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana