W jaki sposób działają samochodowe systemy wtrysku sekwencyjnego?

Instalacje gazowe w samochodach cieszą się sporą popularnością wśród kierowców, którzy stawiają na oszczędną i ekologiczną jazdę. Choć współczesne rozwiązania technologiczne pozwoliły opracować V generację instalacji LPG, wciąż najpopularniejsze są systemy należące do generacji IV. Są to tak zwane systemy wtrysku sekwencyjnego.

Ogólna budowa systemu wtrysku sekwencyjnego

Przed omówienie działania instalacji gazowej IV generacji konieczne jest przynajmniej ogólne poznanie jej budowy. Instalacja dzieli się na dwie większe części: tylną oraz przednią. W skład tyłu instalacji, wchodzą:

  • Wlew gazu
  • Zbiornik gazu
  • Wyposażenie zbiornika, czyli tak zwany wielozawór, przez który przepływa paliwo

Przód instalacji, nazywany również motor kitem, montowany jest w komorze silnika. Obejmuje on:

  • Reduktor-parownik – może być zintegrowany z elektrozaworem gazu i filtrem lub występować oddzielnie
  • Filtr szeregowy fazy lotnej gazu
  • Wtryskiwacze gazu
  • Sterownik gazu
  • Czujnik ciśnienia
  • Magistrali gazu w przypadku instalacji z pojedynczymi wtryskiwaczami dla każdego cylindra

Ponadto w kabinie kierowcy montowany jest przełącznik benzyna-gaz.

Sposób działania instalacji

Paliwo gazowe przechowywane w zbiorniku w wyniku wysokiego ciśnienia ma postać płynną. Po otwarciu elektrozaworu wypływu (część wielozaworu) przedostaje się on przewodem wysokociśnieniowym do reduktora-parownika.

Przepływ gazu możliwy jest jedynie wtedy, gdy silnik pracuje i nie jest zasilany benzyną – wyjaśnia specjalista z firmy Auto Gaz Śląsk Musi nastąpić załączenie zasilania gazem za pomocą przełącznika, w przeciwnym wypadku elektrozawory na wielozaworze oraz na reduktorze pozostaną zamknięte.

Gaz w reduktorze zostaje podgrzany przez płyny z układu chłodzenia silnika i w efekcie odparowuje, przechodząc w stan lotny. W tej formie przepływa on z reduktora-parownika przez przewody gazowe, filtr i wtryskiwacze do poszczególnych cylindrów silnika. Ilość wtryskiwanego gazu, podobnie jak w przypadku zasilania benzyną obliczana jest przez algorytm sterowania – dzięki temu możliwe jest uzyskanie odpowiedniej mocy, zapewnienie wysokiej dynamiki jazdy (co jest szczególnie istotne w przypadku jazdy w mieście) oraz ograniczenie emisji spalin. Algorytm ten ustala optymalną dawkę paliwa na podstawie takich parametrów jak ilość powietrza zasysanego przez silnik w celu spalania paliwa, temperatury powietrza i silnika, a następnie korygowana w zależności od wskazań sond lambda czy czujników TPS.