Samochodowe części zamienne do instalacji pneumatycznych – rodzaje i znaczenie

Instalacje pneumatyczne są powszechnie stosowane w samochodach ciężarowych i autobusach, ponieważ, ze względu na duża masę tych pojazdów, tradycyjne hamulce mechaniczne lub hydrauliczne są  niewystarczające. W układach pneumatycznych, siła hamowania wytworzona jest przez sprężone powietrze zgromadzone w zbiornikach. Przepisy prawne wymagają zastosowania dwuobwodowych układów hamulcowych, gdy obwód główny ulegnie awarii, obwód dodatkowy częściowo przejmuje jego funkcje.

W układach pneumatycznych, efekt hamowania powstaje w wyniku tarcia miedzy klockami hamulcowymi a tarczą lub bębnem hamulcowym. Sprawne działanie układu pneumatycznego jest absolutnie konieczne, dlatego zakłady naprawcze albo bazy pojazdów ciężarowych powinny zawsze posiadać odpowiedni zapas części zamiennych do instalacji pneumatycznych.

Budowa instalacji pneumatycznych

Najistotniejszym elementem, decydującym o ciśnieniu w siłownikach hamulcowych, jest główny zawór hamulcowy, na który kierowca działa poprzez pedał hamulca. Kolejnym ważnym elementem jest korektor siły hamowania, czyli tzw. zawór ALB, uzależnia on siłę hamowania osi tylnej (czasem też i przedniej) od stopnia obciążenia pojazdu.

Ważne dla sprawności układu są również siłowniki i zaciski hamulcowe. Jeśli siłowniki są niewłaściwe albo uszkodzone, dochodzi do zmniejszenia siły hamowania jednego koła lub całej osi, co istotnie pogarsza bezpieczeństwo hamowania.

Części zamienne do instalacji pneumatycznych

Instalacja pneumatyczna jest kluczowa dla utrzymania sprawności samochodów ciężarowych, dlatego warsztaty powinny mieć na wyposażeniu niezbędne części zamienne do ich naprawy. Wśród najczęściej wykorzystywanych elementów naprawczych należy wymienić: zbiorniki oraz pierścienie uszczelniające do połączeń skręcanych sprężonego powietrza, wkłady do osuszaczy, a także wszelkiego typu elementy połączeń i czujniki – od szybkozłączy, przez głowice sprzęgów, filtry osuszaczy powietrza, pompy sprzęgła, czujniki i zawory poziomowania, aż po modulatory sprzęgła i przewody połączeniowe.

Jak dodaje pracownik firmy AS-TRUCK – Oprócz części do instalacji, w każdym zakładzie powinny być również zaawansowane urządzenia techniczne, takie jak różnego typu zawory – zawory przekaźnikowe ABS, hamulców ręcznych czy EBS. Ważnymi częściami zamiennymi są również zawory dwurożne, ograniczniki ciśnienia, zawory magnetyczne, a także cylindry membranowe, siłowniki hamulca sprężynowego, czy zbiorniki na sprężone powietrze.

Instalacja pneumatyczna jest kluczowa dla utrzymania sprawności samochodów ciężarowych, dlatego warsztaty powinny mieć na wyposażeniu niezbędne części zamienne do ich naprawy. Wśród najczęściej wykorzystywanych elementów naprawczych należy wymienić: zbiorniki oraz pierścienie uszczelniające do połączeń skręcanych sprężonego powietrza, wkłady do osuszaczy, a także wszelkiego typu elementy połączeń i czujniki – od szybkozłączy, przez głowice sprzęgów, filtry osuszaczy powietrza, pompy sprzęgła, czujniki i zawory poziomowania, aż po modulatory sprzęgła i przewody połączeniowe.

Jak dodaje pracownik firmy AS-TRUCK – Oprócz części do instalacji, w każdym zakładzie powinny być również zaawansowane urządzenia techniczne, takie jak różnego typu zawory – zawory przekaźnikowe ABS, hamulców ręcznych czy EBS. Ważnymi częściami zamiennymi są również zawory dwurożne, ograniczniki ciśnienia, zawory magnetyczne, a także cylindry membranowe, siłowniki hamulca sprężynowego, czy zbiorniki na sprężone powietrze.