Obudowa ważnym elementem kluczyka samochodowego

Dorabianie kluczyka do samochodu to dalece bardziej skomplikowane przedsięwzięcie, niż dorobienie zwykłych kluczy, np. do domu. Dlaczego? Kluczyki do aut to nie tylko metalowy grot i plastikowa obudowa, a bardzo często dzieła zaawansowanej technologii. Dorobienie takiego klucza wymaga sprzętu i umiejętności. A także nie lada wiedzy, bo sam dobrze wiesz, że co producent, to inne rozwiązania. Ba! Niekiedy nawet co model.

kluczyki samochodowe

Specjalista z firmy Cezar ze Szczecina powiedział: chociaż niektórym jeszcze wydaje się, że dorabianie kluczyka samochodowego to prosta praca, wśród takiego zróżnicowania technologicznych rozwiązań, jakie stosują producenci aut, wcale taka nie jest. Mimo to klienci mogą odbierać zamówione kluczyki krótko po złożeniu zamówienia.

Jak są zbudowane kluczyki samochodowe?

Nie bez powodu w tytule tego paragrafu użyliśmy liczby mnogiej. Nie sposób omówić budowy kluczyka samochodowego na jednym przykładzie, ponieważ różnią się one od siebie. Czasy, kiedy grot kluczyka służył do otwierania auta i jednocześnie do odpalania silnika mamy już dawno za sobą.

Współczesne kluczyki to przeważnie nadal grot i obudowa.  Grot tradycyjnie nadal służy do odpalania silnika. Natomiast w obudowie kryją się różne funkcje – najczęściej dwie najważniejsze – zabezpieczenie przed kradzieżą samochodu (immobiliser) oraz przycisk otwierający i zamykający centralny zamek. Te dwa cuda techniki utrudniają dorobienie nowych kluczy.

Niektórzy producenci aut (np. Renault w wielu nowych modelach) w ogóle zrezygnowali z kluczyka w tradycyjnej formie, zastępując go kartą. Karta służy do otwierania centralnego zamka i uruchamiania auta, przy czym zapłon odbywa się za pomocą specjalnego przycisku. Widzisz, jaką technologią może być mały kawałek plastiku? A stanowią to nadal te same rozwiązania, które stosuje się w obudowach kluczyków z grotem.

Wyjaśnienie – dlaczego obudowa kluczyka jest ważna?

Dorobienie kluczyków samochodowych to odpowiednie wykonanie grotu oraz zakodowanie m.in. czujników w obudowie odpowiedzialnych za otwieranie centralnego zamka. Obecnie mało kto wyobraża sobie powrót do niepraktycznego otwierania samochodu za pomocą kluczyka. My sobie nie wyobrażamy, a Ty?

Drugą ważną kwestią jest immobilizer, który składa się z dwóch części. Pierwszą jest czujnik komputera samochodowego, drugi to czip znajdujący się w obudowie kluczyka do auta. Za każdym razem, kiedy wkładasz kluczyk do stacyjki, czujnik generuje kod. Jeśli otrzymuje poprawną odpowiedź ze strony czipu, odpalasz bez problemu. Jeśli nie, rozrusznik kręci się, ale samochód nie odpali.

Programowanie immobilizera w kluczykach starszych aut jest dosyć proste, ponieważ działają one on na podstawie jednego kodu. W nowszych autach programowanie kluczyków zajmuje więcej czasu, bo system działa na podstawie algorytmu.

Chociaż wydaje się, że grot kluczyka do samochodu jest najważniejszy, to w praktyce wcale tak nie musi być. Obudowa pełni nie mniej ważne funkcje i musi być poprawnie zaprogramowana, abyś na powrót mógł swobodnie korzystać ze swojego samochodu.

śr. ocena 0 / głosów 0