Jak zbudowany jest silnik elektryczny w samochodzie?

W obecnych czasach powietrze jest bardzo zanieczyszczone przez spaliny wydzielane przez samochody. Z tego powodu przyszłością motoryzacji stały się samochody elektryczne lub hybrydowe. Wyposażone są one w silniki elektryczne, które mają zmniejszyć ilości zanieczyszczeń. Działają one najczęściej wyłącznie na prąd, jednak w hybrydach są one połączone z silnikiem spalinowym. Budowa silników elektrycznych nie jest zbyt skomplikowana. Jak więc działają silniki elektryczne i jakie posiadają zalety?

Ładowanie silnika elektrycznego

Jak działają silniki elektryczne w samochodach?

Jeśli chodzi o silniki spalinowe, to każdy producent oferuje swoją własną konstrukcję i różne rozwiązania i technologie. W przypadku silników elektrycznych każdy z nich działa w dość podobny sposób. Napęd jest najczęściej umieszczony bezpośrednio w silniku, ale czasami jest połączony z nim trzema przewodami fazowymi. Przepływ prądu w silniku oraz przemiany elektrodynamiczne są przez niego zmieniane na obroty, a one wytwarzają ruch mechaniczny, który umożliwia poruszanie się samochodu. Silniki elektryczne montuje się na tylnej oraz przedniej osi. W przypadku napędu na tył, moment obrotowy jest najlepiej rozdysponowany. Wadą takiego rozwiązania jest jednak fakt, że będziemy posiadać ograniczone miejsce w bagażniku. Niektóre modele mają natomiast silniki, które napędzają zarówno przód, jak i tył. Sprawia to, że samochód jest szybki i pewny w prowadzeniu. Najważniejszą częścią silnika elektrycznego jest natomiast bateria, która działa w taki sam sposób, jak bak na paliwo. Ponieważ baterie są ciężkie i duże, są montowane do podłogi nadwozia. Takie położenie pozwala na rozłożenie ich masy równomiernie. Silniki elektryczne wyróżniają się także dość prostą konstrukcją, która sprawia, że jest on mało awaryjny. Ładowanie silników również nie należy do skomplikowanych, gdyż wygląda to podobnie, jak w przypadku silników spalinowych.

Na co zwracać uwagę przy kupnie silnika elektrycznego do samochodu?

Wybór silników elektrycznych zdecydowanie różni się od silników spalinowych. Klienci muszą bowiem zwracać uwagę nie na osiągi i możliwości napędu, ale na jego zasięg. Jest to bardzo istotne, gdyż jeśli bateria w samochodzie elektrycznym się wyczerpie, dalsza jazda na silniku spalinowym nie będzie możliwa. Jest to możliwe jedynie w samochodach hybrydowych.

Jak mówi specjalista z firmy elektrycznenapędy.pl: ,,W silnikach spalinowych bardzo ważne jest spalanie, natomiast w elektrycznych najbardziej liczy się pojemność baterii. Wyraża się ją w kilowatogodzinach na 100 km.”

Samochody dostępne obecnie na rynku wyróżniają się różną pojemnością. Niektóre z nich posiadają baterie z pojemnością 30, a niektóre nawet 100 kWh. Warto jednak pamiętać, że im większa ilość kilowatogodzin, tym większy zasięg posiada samochód.

śr. ocena 0 / głosów 0