Na czym polegają samochodowe przeglądy rejestracyjne?

Obowiązkowe badania techniczne samochodu – choć wymuszone przepisami prawa – nie powinny być traktowane jak przykra konieczność. Okresowe sprawdzenie stanu technicznego przynosi wiele korzyści, w tym jedną zasadniczą – bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Na czym dokładnie polegają przeglądy rejestracyjne? Jakie elementy konstrukcji auta podlegają sprawdzeniu przez fachowców stacji kontroli? Sprawdźmy to.

Na czym polegają samochodowe przeglądy rejestracyjne?

Zasady przeprowadzania przeglądu technicznego

W myśl aktualnych przepisów, pierwsze badanie techniczne nowego samochodu powinno odbyć się przed upływem trzech lat od daty pierwszej rejestracji. Kolejny przegląd wykonuje się po dwóch latach, a następne co roku. Inaczej jest w przypadku aut zaopatrzonych w instalację gazową, taksówek oraz pojazdów nauki jazdy. Z uwagi na kwestie bezpieczeństwa, są one objęte szczególną kontrolą w postaci przeglądu corocznego, bez względu na wiek.

Gdzie sprawdzić datę ważności badań technicznych? Najprościej zajrzeć do dowodu rejestracyjnego. Znajdziemy tam odpowiednie pieczątki. Jazda bez ważnego badania technicznego (tj. bez aktualnej pieczątki) zazwyczaj skutkuje poważnymi konsekwencjami. W przypadku kontroli drogowej możemy zostać ukarani mandatem, a dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany. Otrzymamy też nakaz wykonania przeglądu w terminie do siedmiu dni.

Przegląd rejestracyjny pojazdu w praktyce

Badanie techniczne pojazdu może być przeprowadzone wyłącznie w Stacji Kontroli Pojazdów. Wyróżniamy stacje podstawowe i okręgowe. Te drugie mogą dokonywać przeglądu pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Położenie najbliższej stacji da się sprawdzić w internecie. W Zgorzelcu usługę przeglądów okresowych świadczy m.in. serwis INTER-CAR . Da się tam wykonać przeglądy techniczne samochodów do 3,5 tony (także tych skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego bądź starostę), motocykli oraz motorowerów.

Co podlega sprawdzeniu w trakcie badania technicznego? Elementy wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Pod lupę brany jest m.in. stan ogumienia, oświetlenia, szyb i karoserii. Kontrolowana jest też sprawność hamulców, amortyzatorów oraz silnika. Wychwyceniu podlegają luzy w elementach zawieszenia i układzie kierowniczym. Przegląd trwa z reguły 20-25 minut, a jego średni koszt to 100 złotych. W przypadku stwierdzenia niesprawności technicznej, pracownicy stacji kontroli są zobowiązani do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Kierowca musi naprawić usterki, jeśli chce użytkować pojazd na drodze.