Na czym polega dynamiczna wymiana oleju?

Sprawność automatycznej skrzyni biegów w dużej mierze zależy od czystości pracującego w niej oleju. W czasie eksploatacji dostają się do niego różnego rodzaju zanieczyszczenia, np. drobne opiłki metalu, które w zbyt dużym stężeniu mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń całego mechanizmu. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana oleju. Można ją przeprowadzić na dwa sposoby: statycznie lub dynamicznie. Na czym polega ta druga metoda?

Wymiana oleju – statyczna czy dynamiczna?

Statyczna, lub inaczej – grawitacyjna wymiana oleju to metoda, która cieszy się sporą popularnością wśród właścicieli aut z automatyczną skrzynią biegów ze względu na swoją niską cenę oraz prostotę procedury. Należy jednocześnie pamiętać, że jest to procedura odznaczająca się bardzo niską skutecznością – przy jej pomocy jesteśmy w stanie usunąć z mechanizmu skrzyni biegów mniej niż 50% poprzedniego oleju. W praktyce nowy olej miesza się ze starym, który nie spełnia już żadnych norm i dodatkowo jest pełen różnego rodzaju zanieczyszczeń. W ten sposób narażamy naszą skrzynię na poważne uszkodzenia eksploatacyjne. Zupełnie inaczej jest w przypadku dynamicznej wymiany oleju, przeprowadzanej przy pomocy specjalnej aparatury, która wtłacza w mechanizm skrzyni biegów nowy olej, wypychają stary na zewnątrz. W ten sposób wymiana oleju jest kompletna, skrzynia biegów zostaje w pełni oczyszczona.

Jak wygląda dynamiczna zmiana oleju?

Cały proces przeprowadzany jest przy pomocy specjalistycznych pomp. –W naszym zakładzie wykorzystujemy urządzenie SPIN 4000 – wyjaśnia specjalista z serwisu Ford Sławek. Cały proces wygląda następująco:

  • Do rozgrzanej skrzyni biegów podłączane jest urządzenie do wymiany oleju
  • Układ smarowania czyszczony jest przy pomocy specjalnych detergentów, które zostają wtłoczone do wnętrza, gdzie mieszają się z ze starym olejem
  • Mieszanka starego oleju i środków czyszczących zostaje usunięta, wypchnięta poprzez wtłoczenie do mechanizmu nowego oleju – taki zabieg pozwala zapobiec pracy skrzyni „na sucho”
  • Świeży olej w pełni zastępuje stary. Należy pamiętać, że do całkowitej usunięcia przepracowanego oleju konieczne jest zastosowanie nieco większej ilości nowego płynu, niż może pomieścić skrzynia.

Na koniec procedury może zostać ewentualnie wymieniony filtr, o ile skrzynia biegów posiada filtr wymienny – przeprowadzana jest również kontrola poziomu oleju w skrzyni oraz adaptacja skrzyni biegów przy pomocy diagnoskopu. Należy pamiętać o tym, że do zapewnienie prawidłowej pracy skrzyni biegów olej w niej powinien być wymieniany co około 50-60 tysięcy kilometrów.