Na co zwracać uwagę przygotowując posiłki dla seniora?

Jedzenie jest dla człowieka paliwem, a od jego jakości w dużej mierze uzależnione jest funkcjonowanie całego organizmu. Zatem prawidłowa dieta to taka, która pokrywa zapotrzebowanie energetyczne, ale także dostarcza ciału niezbędnych witamin i mikroelementów. Zapotrzebowanie na poszczególne składniki żywieniowe zmienia się na kolejnych etapach życia. Jak powinna wyglądać idealna dieta dla seniora?

Prawidłowe żywienie jest jednym z najważniejszych, a jednocześnie najbardziej problematycznych zagadnień związanych z opieką nad osobami starszymi – zauważa nasz rozmówca z Domu Opieki Senior Residence w Katowicach.

Na taki stan rzeczy wpływa wiele czynników.

Problemy żywieniowe osób starszych

Osoby w podeszłym wieku często zmagają się z rozmaitymi chorobami, które uniemożliwiają spożywanie niektórych pokarmów, a dodatkowo bardzo często wykazują minimalne zainteresowanie jedzeniem, niekiedy nawet odmawiając jego przyjmowanie. Takiemu stanowi rzeczy winne są złożone czynniki, takie jak utrudnione funkcjonowania układu trawiennego, osłabienie zmysłów smaku i powonienia, a niekiedy również braki w uzębieniu.

Toteż przygotowanie jadłospisu dla osoby starszej powinno opierać się zawsze na jego indywidualnych potrzebach, a serwowane posiłki dodatkowo powinny być zachęcające.

Składniki niezbędne w diecie seniora

Planując jadłospis dla osoby starszej powinniśmy unikać tłuszczów zwierzęcych. Są one ciężkostrawne, a dodatkowo przyczyniają się do podwyższenia cholesterolu, tak groźnego dla seniorów. Jednocześnie bardzo ważne jest dostarczenie w pożywieniu niensyconych kwasów tłuszczowych. Ich źródłem są ryby morskie, chude mięso gotowane, oleje roślinne i orzechy.

Z wiekiem spada zdolność organizmu do przyswajania białka. Źródłem pełnowartościowego białka w diecie osób starszych powinny być wspomniane wcześniej ryby i chude mięso, a także produkty mleczne. Nabiał musi znajdować się w diecie seniora również ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na wapń. Jeśli jednak w danym przypadku występują problemy z trawieniem laktozy, mleko należy zastąpić maślanką, kefirem lub jogurtem.

Podstawowym źródłem energii w diecie seniora powinny być węglowodany złożone, pochodzące z warzyw i produktów złożonych. Dodatkową zaletą spożywania warzyw i owoców jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który pomaga we właściwym funkcjonowaniu jelit, dzięki czemu zapobiega zaparciom.

Błonnik, który pomaga także w zapobieganiu chorobom naczyniowym i nowotworom, powinien być dostarczany osobom starszym w ilości około 20-40 g dziennie. Ten składnik pokarmowy znajdziemy w kaszy gryczanej i jęczmiennej, pieczywie pełnoziarnistym oraz w brązowym ryżu.

W posiłkach seniora nie może zabraknąć także witamin, przy czym szczególną rolę odgrywają tu witaminy A, E i C, które wspomagają profilaktykę nowotworów, chorób krążenia, zaćmy oraz demencji. Dodatkowo należy pamiętać o witaminach z grupy B, kwasie foliowym i witaminie D, której zdolność wytwarzania znacznie maleje w wieku podeszłym.

Dieta dla seniora powinna być zróżnicowana, zbilansowana energetycznie, a posiłki należy spożywać regularnie, w ilości około 4-5 dziennie. W codziennej diecie powinny znaleźć się 2 porcje owoców i 3 porcje warzyw. Niezbędne jest także picie dużej ilości wody – około 8 szklanek dziennie.