Dlaczego aktywność fizyczna jest ważna dla seniorów?

Wszyscy wiemy, że ruch to zdrowie. Jednak mimo tej wiedzy niewiele osób przykłada uwagę do odpowiedniej ilości i częstotliwości aktywności fizycznej. Jest to wielki błąd, ponieważ ruch ma niezwykle duże znaczenie dla naszego zdrowia – nie tylko fizycznego, ale również psychicznego. Szczególnie ważna jest aktywność fizyczna dla seniorów. Dlaczego? O tym opowiemy poniżej.

Co znaczy bycie aktywnym?

Myśląc o aktywności fizycznej nie powinniśmy zawsze mieć przed oczami sportowców, czy też jakiś ekstremalnych zajęć. Aktywność fizyczna to każdy ruch, który jest wykonywany podczas dnia. Jak mówią specjaliści z domu seniora Harmonia:

Do aktywności fizycznej można zaliczyć spacer, a nawet wchodzenie po schodach zamiast korzystania z windy. Dla seniorów taka aktywność nie zawsze należy do łatwych.

Ze względu na wiek oraz stan zdrowia, dla niektórych nawet kilkuminutowy spacer to wyzwanie, a jednocześnie pobudzenie do życia i korzystania z tego, co nas otacza. Dlatego też ruch jest nie tylko zdrowy dla ciała, ale również dla duszy i dobrego samopoczucia osób starszych. Warto zatem zadbać o to, aby seniorzy w naszym otoczeniu mieli okazję, chociaż na krótką aktywność fizyczną.

Aktywność fizyczna jako profilaktyka w wielu chorobach

Oczywiście wraz z upływem wieku, nasze siły oraz kondycja mogą ulec zmianie. W starszym wieku ruch odgrywa szczególną rolę, ze względu na pomoc w funkcjonowaniu wielu narządów. Brak aktywności fizycznej może doprowadzić do osłabienia kości oraz  mięśni. To z kolei może być przyczyną wielu urazów, do których najczęściej należą złamania. Odpowiedni ruch pozwoli wzmocnić mięśnie, zapobiec zwyrodnieniom stawów, a nawet poprawić elastyczność tkanek. Co więcej, aktywność fizyczna wspomaga procesy zapamiętywania i przyswajania nowej wiedzy oraz tak zwane funkcje wykonawcze. Dlatego też, jeśli decydujemy się, aby umieścić osobę starszą w domu opieki, należy wybrać ten, który oferuje aktywny czas dla seniorów. Warto też wiedzieć, że regularna aktywność przyczynia się do zwiększenia produkcji neuroprzekaźników, takich jak serotonina, dopamina, czy też noradrenalina, które odpowiadają między innymi za polepszenie nastroju oraz uwagi.

Nic na siłę

Jednak nie porywajmy się na ekstremalne sporty, czy też duży wysiłek. Jeśli osoby starsze nie czują się na siłach na długie spacery czy też ćwiczenia, nie należy ich zmuszać. Weźmy pod uwagę ich stan zdrowia oraz faktyczne możliwości. Możemy zadbać o ich ruch poprzez krótkie spacery, które z czasem w miarę poprawy możemy wydłużać oraz wprowadzając nową aktywność.

śr. ocena 0 / głosów 0