Dobra restauracja wizytówką hotelu. W jaki sposób powinna być zorganizowana gastronomia w ośrodkach wypoczynkowych?

Hotelowa restauracja to miejsce szczególne. Serwowane tam dania muszą być nie tylko smaczne, ale wręcz rozbudzać kulinarne zmysły. Sposób przyrządzania i podawania potraw to wyraz szacunku dla zebranych gości, który może zaważyć na wrażeniach z całego pobytu. Jakie cechy powinna posiadać dobra hotelowa gastronomia? O czym muszą pamiętać szefowie kuchni i właściciele obiektów?

Przepis na sukces

Klucz do sukcesu hotelowej restauracji stanowią smaczne posiłki. Niestety, stwierdzenie to mówi niewiele. Gustów kulinarnych jest tyle samo, ilu gości obecnych na sali. Niektórzy z nich preferują dania kuchni polskiej, inni lubują się w potrawach zagranicznych. Sytuację dodatkowo komplikują specyficzne diety. Restauracja powinna uwzględniać te czynniki, oferując możliwe najszerszy zakres jedzenia – klasyczne, bezglutenowe, dla wegan, diabetyków itd. Warto też zadbać o odrębne zestawy dla dzieci oraz kuchnię sezonową, bazującą na świeżych owocach i warzywach. Dzięki otwarciu na różne preferencje, menu stanie się bardziej uniwersalne i przystępniejsze.

Jedzenie godne zaufania

Nawet najlepsze przepisy nie uratują potrawy, jeżeli będzie się ona składała z nieświeżych składników. Hotelowe zaplecze gastronomiczne powinno dysponować produktami najwyższej jakości. Dotyczy to zwłaszcza produktów ekologicznych, z krótkimi terminami przydatności. Bezpieczniejsze od zakupów w sklepie jest nabywanie towarów poprzez współpracę z profesjonalnymi dostawcami – na przykład lokalnymi (ma to szczególne znaczenie, gdy restauracja serwuje dania kuchni regionalnej). Poza jedzeniem, warto zadbać o szeroką gamę alkoholi, które dodatkowo ubogacą kartę menu.

Atmosfera w dobrym smaku

Spożywanie posiłku w restauracji ma w sobie coś z rytuału. To przyjemność, której chcemy doświadczać w miłej atmosferze – zauważa przedstawiciel restauracji hotelowej z Royal Hotel w Modlinie. Co jednak wpływa na atmosferę? Przede wszystkim samo miejsce.

Hotelowa restauracja powinna być zaplanowana w każdym calu, najlepiej już na etapie architektonicznym. Należy też zadbać o odpowiednią aranżację pomieszczeń – ustawienie stołów, oświetlenie czy muzykę. Sporą rolę odgrywa obsługa i jej stosunek do gości. Kelnerzy powinni być sprawni w dostarczaniu potraw, uprzejmi i eleganccy. Wiele zależy również od zespołu kucharzy z szefem kuchni na czele. Dobrze, gdy osoba zarządzająca kuchnią jest otwarta na krytykę i zmiany. Hotelowe restauracje, które wsłuchują się w potrzeby gości i spełniają ich oczekiwania, odnoszą największe sukcesy.