Nordic walking dla każdego – jak nauczyć się spacerów z kijkami?

Nordic walking to coraz bardziej popularna dyscyplina w naszym kraju i nie tylko. Spacer z kijkami szybko wciąga, a najtrudniejszy jest pierwszy krok. Warto go zrobić, ponieważ w prosty sposób można poprawić swoją kondycję i zadbać o zdrowie. Jak zacząć uprawiać nornic walking? Gdzie kupić kijki? O czym pamiętać, chcąc prawidłowo chodzić z kijkami? W artykule znajdziesz odpowiedzi na najważniejsze pytania!

Co to jest nordic walking?

Nordic walking, nazywane również chodzeniem z kijkami, jest formą aktywności prozdrowotnej, angażującą około 90% mięśni całego ciała. Tego typu marsze uprawiają dziś ludzie z całego świata, chcący zadbać o siebie. Nordic walking nie tylko pozytywnie wpływa na naszą formę, ale również:
  • odciąża stawy i kręgosłup,
  • spala więcej kalorii niż zwykły marsz,
  • zwiększa ruchomość stawów i kręgosłupa,
  • zwiększa wydolność tlenową,
  • poprawia krążenie,
  • dodaje energii.
Nordic walking może uprawiać każdy, bez względu na wiek i kondycję. Co więcej, marsz z kijkami często wykorzystuje się jako formę rehabilitacji. Jednymi przeciwwskazaniami są problemy z ruchomością kończyn, np. po zwichnięciu. Jeżeli jesteśmy w stanie chodzić i ruszać rękoma – pora złapać za kije!

Technika nordic walking, czyli jak chodzić dobrze?

Sekret nordic walking polega na umiejętnym odpychaniu się kijkami od podłoża i zaangażowaniu górnych partii mięśniowych, przy równoczesnym odciążaniu kręgosłupa, stawów skokowych, stawów kolanowych oraz bioder. Istotne są naprzemienne ruchy rąk i nóg, takie same jak przy normalnym chodzeniu – ale zdecydowanie bardziej intensywne!
Nauka nordic walking krok po kroku:
  1. Etap 1: Zacznijmy od chodzenia bez kijków, skupiając się na stawianiu długich kroków od pięty. Pamiętajmy o wyprostowanych plecach i patrzeniu w dal – nie w ziemię. Rozluźnijmy ramiona, nie możemy być spięci.
  2. Etap 2: Zachowując wyprostowaną sylwetkę, weźmy kijki w dłonie i zacznijmy się poruszać w ten sam sposób co przed chwilą, ciągnąć kijki za sobą. Idąc, dołączamy delikatne wymachy ramion, bez trzymania za rękojeść kijków (kijki nie wypadną, ponieważ są przyczepione do rękawiczek). W ten sposób wprawiamy kijki w ruch, ale nie wbijamy ich w podłoże, niech swobodnie się poruszają.
  3. Etap 3: Bierzemy kijki w dłonie i staramy się wbić je w podłoże. Odpychajmy się do tyłu, nie do dołu! Pilnujmy, aby ręka wysunięta do przodu nie znajdowała się powyżej linii pępka. Kijki wbijamy mniej więcej w połowie kroku. Wbijając kijek w podłoże, mamy dłoń zaciśniętą na rękojeści. Odpychając się od podłoża, musimy puścić kij i otwierając dłoń przenosimy rękę wraz z kijem do przodu. Dzięki rękawiczkom kijki są cały czas przymocowane do dłoni.
Wydaje się trudne, ale wcale takie nie jest. Spróbujmy raz, a będziemy chodzić regularnie.

Prawidłowy dobór kijków do podstawa

W dobrym chodzeniu pomaga prawidłowy dobór kijków do nordic walkingu. Dzisiaj można je kupić w każdym sklepie sportowym, również w sklepach internetowych.
Nie musimy się obawiać zakupów w sieci – profesjonalni sprzedawcy pomogą wybrać odpowiednio dopasowane do naszych oczekiwań i potrzeb produkty, również kijki do maszerowania – podkreśla nasz rozmówca z NordicSklepu.
Na co należy zwracać uwagę, szukając tego typu akcesoriów?
Przede wszystkim kijki do nordic walkingu muszą być dopasowane do naszego wzrostu. Kiedy wbijemy kijek przed siebie, ramię i przedramię powinny tworzyć kąt prosty lub delikatnie rozwarty. Ważna jest także smukła rękojeść bez wgłębień na palce, najlepiej z korka. Korek ogranicza pocenie dłoni. Warto zwrócić uwagę na kijki dwuczęściowe, które łatwo zabrać w każdą podróż. A jaki materiał kijka jest najlepszy? Włókno węglowe lub szklane jest lekkie, ale może się złamać. Aluminium jest zdecydowanie trwalsze. Kiedy jednak kupimy dobrej jakości kije, w sprawdzonym sklepie, unikniemy problemów ze złamaniami i wykrzywieniami. Jakość to podstawa!
śr. ocena 5 / głosów 6