Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Księga przychodów i rozchodów to forma uproszczonej ewidencji podatkowej. Należy do najchętniej wybieranych przez małych przedsiębiorców systemów księgowości. W księdze rejestruje się wszelkie przychody ze sprzedaży, a także wydatki poniesione w związku z prowadzeniem firmy. Na jej podstawie dokonuje się rozliczenia z urzędem skarbowym. Jakie zasady obowiązują przy prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów? Wyjaśniamy poniżej.

Szczegółowe wytyczne, dotyczące tego rodzaju ewidencji zostały przedstawione w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów. Księgę zakłada sam przedsiębiorca, na jeden rok kalendarzowy, z dniem 1 stycznia lub rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Może mieć ona formę papierową lub elektroniczną. Służy do rozliczenia podatku dochodowego w formie liniowej lub na zasadach ogólnych.

Kogo dotyczy księga przychodów i rozchodów?

Księgi mogą prowadzić osoby fizyczne, które osiągają dochód z działalności pozarolniczej, spółki cywilne oraz jawne osób fizycznych, a także spółki partnerskie – pod warunkiem, że ich przychody netto za poprzedni rok obrotowy nie osiągnęły równowartości lub nie przekroczyły kwoty 2 mln euro. – Od stycznia 2020 roku taką formę ewidencji dotyczy również przedsiębiorstw w spadku oraz spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku – dodaje ekspert z Kancelarii Doradztwa Podatkowego Jacek Pukaluk w Warszawie. Z prowadzenia księgi przychodów i rozchodów można zostać zwolnionym, na przykład z uwagi na zły stan zdrowia lub wiek osoby prowadzącej firmę, albo rozmiar/rodzaj działalności. Przy prowadzeniu takiej ewidencji można również skorzystać z pomocy doradcy podatkowego czy biura rachunkowego.

Księga przychodów i rozchodów – jak powinna wyglądać?

Wzór księgi ściśle określa wspomniane już rozporządzenie ministra finansów. Rozpoczyna się stroną tytułową, gdzie znajdują się imię i nazwisko podatnika, nazwa przedsiębiorstwa i zakres jego działalności. Dalej księga przychodów i rozchodów ma formę tabeli. W kolumnach od 1 do 3 wpisuje się kolejno liczbę porządkową, datę zdarzenia gospodarczego i numer dowodu księgowego. Kolumny 4 i 5 obejmują dane kontrahenta: imię i nazwisko oraz adres. Pod numerem 6 umieszcza się opis zdarzenia gospodarczego. Kolejne trzy kolumny księgi przychodów i rozchodów dotyczą przychodu: wartości sprzedanych towarów i usług, pozostałych przychodów i ich sumy. Następnie do tabeli wpisuje się wartość zakupu towarów handlowych i materiałów wg ich cen zakupu, a także koszty uboczne zakupu. Kolumny 12-14 dotyczą wydatków: wynagrodzeń w gotówce i naturze, pozostałych wydatków i ich łącznej sumy. Numer 15 jest wolny i można umieścić tam inne zaszłości gospodarcze. Do kolumny 16 wpisuje się koszty działalności badawczo-rozwojowej. Ostatnia przeznaczona jest na wszelkie uwagi. Wpisy najlepiej sumować na koniec każdego miesiąca kalendarzowego. Księga trzeba zbroszurować i ponumerować jej karty.

Przechowywanie księgi przychodów i rozchodów

Księgę przychodów i rozchodów trzeba przechowywać w miejscu wykonywania działalności lub wskazanym jako siedziba. Jeżeli o ewidencję dba biuro rachunkowe czy doradca podatkowy, dokument musi stale znajdować się w miejscu prowadzenia lub przechowywania księgi przez tę firmę. Podatnik zobligowany jest jednak do posiadania ewidencji sprzedaży. W przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego każdy zakład powinien mieć własną księgę przychodów i rozchodów. Można też prowadzić jedną, o ile w poszczególnych oddziałach znajduje się ewidencja sprzedaży.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.