Rodzaje reklam zewnętrznych

Reklama otacza nas ze wszystkich stron. Przyjmuje coraz bardziej wymyślne, dyskretne i „inteligentne” formy, tak aby przykuć naszą uwagę, a jednocześnie nie odpychać natrętnością. Specyficznym rodzajem reklamy jest reklama zewnętrzna. Gdzie ją widujemy i w jakich postaciach występuje? Poznaj najczęściej wykorzystywane rodzaje reklam zewnętrznych.

Miasto pełne reklam

Praktycznie każdy komunikat, jaki dana firma umieszcza w przestrzeni, jest reklamą. Czasem jest to bardzo oczywiste – jak w przypadku reklamy wielkoformatowej (billboardy, banery), a czasem funkcja informacyjna ustępuje marketingowej – tu dobrym przykładem mogą być np. tablice informacyjne w przychodniach.

W mieście reklamy spotykamy dosłownie na każdym kroku. W piekarni widzimy szyld i etykiety z cenami opatrzone elementami identyfikacji wizualnej danego producenta lub sieci dystrybucyjnej. Latarnie oklejone są ogłoszeniami. Za szybą wycieraczki znajdujemy wizytówkę lub ulotkę. Szyby przystanku stanowią miejsce ekspozycji reklam typu citylight. W centrum co chwilę ktoś wkłada nam ulotkę do ręki. Po ulicach jeżdżą oklejone samochody. W dzielnicy handlowo-usługowej każdy sklep i punkt eksponuje swój szyld. Żyjemy wśród komunikatów reklamowych podanych z najróżniejszych formach.

Typy reklam zewnętrznych

Formy reklamy zewnętrznej są niemal nieograniczone. Dlatego wiele pracowni reklamy specjalizuje się w określonym jej typie. Przykładowo: pracownia www.kot.wroc.pl produkuje głównie szyldy, kasetony, litery podświetlane, tablice i szyldy informacyjne, słowem: trwałe oznakowanie obiektów.

O ile nie każda firma inwestuje w wynajem nośników reklamowych i nie tworzy np. reklam na podświetlanej tablicy, o tyle chyba każdy interes, nawet ten najmniejszy, ma swój szyld. Dzięki temu ludzie, idąc ulicą, wiedzą, gdzie się kierować, aby skorzystać z danej usługi. Bez szyldu czy innej formy wskazania miejsca świadczenia usług wszystkie pozostaje metody reklamy – zarówno outdoorowej, jak i internetowej – byłyby nieskuteczne, ponieważ klient nie znalazłby właściwego lokalu. Z tego względu szyldy i litery podświetlane są niezastąpioną formą reklamy zewnętrznej, która wspiera inne działania marketingowe.