Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Odszkodowanie po wypadku w pracy - jak je uzyskać?
Wypadkiem w pracy nazywamy zdarzenie nagłe, które zostało wywołane przez zewnętrzną przyczynę, ma związek z pracą i spowodowało, co najmniej, uraz u pracownika.
Aby osoba, która uległa wypadkowi, mogła uzyskać odszkodowanie za wypadek w miejscu pracy, musi być zatrudniona na podstawie umowy. Podpowiadamy, w jaki sposób można uzyskać odszkodowanie i jakie dokumenty należy wypełnić.
Jakie świadczenia przysługują?
Osoba, która miała wypadek w miejscu pracy może ubiegać się o szereg różnych świadczeń. Są nimi między innymi zasiłek chorobowy, który jest równoważny pensji brutto, jednorazowe odszkodowanie w przypadku długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, świadczenie rehabilitacyjne, czy zasiłek wyrównawczy, gdy w wyniku odniesionego uszczerbku wynagrodzenie danej osoby ulega obniżeniu.
Jeśli z kolei występuje trwała niezdolność do wykonywania dotychczasowej pracy, osobie, która miała wypadek, przysługuje renta z tytułu niezdolności do pracy lub renta szkoleniowa, gdy musi zmienić zawód. Rodzinie poszkodowanego przysługuje z kolei jednorazowe odszkodowanie oraz renta rodzinna, jeśli konsekwencją wypadku była śmierć ubezpieczonego. Oprócz tego możemy spotkać się także z dodatkowymi świadczeniami, takimi jak dodatek pielęgnacyjny, pokrycie kosztów leczenia, czy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie mienia.
Zgłoszenie wypadku i sporządzenie protokołu powypadkowego
Aby móc rozpocząć procedurę uzyskiwania odszkodowania, należy niezwłocznie zgłosić wypadek do przełożonego, pracodawcy lub innych osób, które reprezentują firmę. Zdarzenie jest określane mianem wypadku na podstawie oświadczenia, które opisuje czas, miejsce i wszelkie okoliczności towarzyszące zdarzeniu, a także oświadczenia podmiotów, które udzielają pomocy lub badają przyczyny i okoliczności owego zdarzenia.
Kolejnym istotnym elementem jest sporządzenie protokołu powypadkowego. Protokół wypełnia najczęściej pracodawca, który ma na to 14 dni od momentu zawiadomienia o wypadku. Powinien być sporządzony w przynajmniej trzech egzemplarzach: dla pracownika, pracodawcy oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba poszkodowana lub rodzina może zgłosić swoje uwagi i zastrzeżenia, co do informacji zawartych w tym protokole.
Na wszelkie pytania i wątpliwości dotyczące wypadku i postępowania odszkodowawczego powinien odpowiedzieć specjalista do spraw BHP lub ekspert z kancelarii adwokackiej, jeśli zdecydujemy się na pomoc w uzyskaniu odszkodowania.
Zgłoszenie roszczeń i wniosek o świadczenie
Rozpoczynając postępowanie o wypłatę odszkodowania, należy pamiętać, że wszelkie uprawnienia nie są realizowane bez ubiegania się o roszczenie. Z tego względu należy złożyć wniosek o świadczenie do pracodawcy, jako osoby opłacającej składki lub do ZUS-u.
Jak twierdzi ekspert reprezentujący kancelarię adwokacką Krakowiński: Aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych mógł ustalić okoliczności wypadku i orzec, że był to wypadek przy pracy, potrzebuje wniosku z określonym rodzajem świadczenia. W jego treści powinny znajdować się dane identyfikacyjne pracodawcy oraz ubezpieczonego, a także protokół powypadkowy z uwierzytelnionymi kopiami wyjaśnień i informacji od świadków.
Należy także dostarczyć zaświadczenie o stanie zdrowia oraz kartę informacyjną wydaną przy udzielaniu pierwszej pomocy. Istotne będą informacje, czy poszkodowany odbył szkolenie BHP. W piśmie skierowanym do ZUS-u ważne jest także podanie daty rozpoczęcia pracy w firmie, w której wydarzył się wypadek, rodzaju umowy oraz informacji o odprowadzaniu składek na ubezpieczenie wypadkowe.
Warto pamiętać, że ze względu na bezpodstawność informacji lub braki formalne, które wymagają dodatkowego uzupełnienia, ZUS może odmówić przyznania świadczenia i zwraca protokół, aby uzupełnić brakujące informacje.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana