Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polegają zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci?
Negatywne skutki zmian cywilizacyjnych, technologicznych i społecznych w największym stopniu dotykają dzieci. Agresja, nadpobudliwość ruchowa, zaniżona samoocena, wycofanie, lęk przed relacjami z rówieśnikami to coraz częściej obserwowane zaburzenia. Dziecko najczęściej nie potrafi samo poradzić sobie z negatywnymi emocjami. Dlatego też, aby mu w tym pomóc warto rozważyć możliwość zapisania go na zajęcia socjoterapeutyczne.
Metody pracy z dziećmi podczas zajęć socjoterapeutycznych
Zadaniem zajęć socjoterapeutycznych jest zmotywowanie dziecka do poznania samego siebie, odkrycia swoich mocnych i słabych stron, rozwijania swoich talentów i zdolności. Zajęcia socjoterapeutyczne powinny być prowadzone przez osoby posiadające odpowiednie wykształcenie pedagogiczne i psychologiczne oraz doświadczenie w pracy z dziećmi. Jak wyjaśnia socjoterapeuta z Poradni Psychologiczno-Terapeutycznej Carpe Diem:Forma zajęć oraz wykorzystywane w ich trakcie techniki muszą odpowiadać charakterowi zaburzeń u dzieci. Ważne też, aby zostały dopasowane do wieku uczestników zajęć. Powszechnie stosowanym sposobem jest sporządzanie scenariuszy. Dzięki nim terapeuta krok po kroku realizuje poszczególne punkty programu zajęć. Istnieje kilka sprawdzonych technik i ćwiczeń, przy pomocy których dzieci poznają poprawne normy zachowań społecznych, Potrafią nazwać odczuwane emocje, a także nabywają umiejętności współpracy w grupie.
Ćwiczenia wykorzystywane podczas zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci
Od metod stosowanych podczas zajęć socjoterapeutycznych zależy skuteczność terapii. Praca z dziećmi powinna odbywać się z wykorzystaniem ćwiczeń, które będą dla uczestników zajęć nie tylko zrozumiałe, ale również ciekawe. Niezwykle ważne jest także przygotowanie zawodowe terapeutów pracujących z dziećmi. Pierwszym powszechnie stosowanym ćwiczeniem jest drama. Polega ona na odgrywaniu przez dzieci scen, które mogą lub mogły mieć miejsce w realnym życiu. Wcielając się w jakąś rolę dziecko wygłasza kwestie. Często są to słowa zaczerpnięte z realnych sytuacji i obrazują zdarzenia, w których dziecko mogło brać udział. Drama pozwala ukazać emocje, jakich dziecko mogło doświadczyć w życiu. Podczas zwyczajnej rozmowy o tym nie powie, lecz w dramie zostanie to zagrane. Bardzo często odegranie emocji uwalnia dziecko od zaburzeń emocjonalnych. Kolejną dość często praktykowaną techniką jest rysunek terapeutyczny. W tym zadaniu dzieci poprzez rysunek mają wyrazić emocje takie jak: radość, smutek, gniew, szczęście, złość czy zadowolenie. Na podstawie treści wykonanego rysunku, doboru kolorów, jego geometrii czy rozmieszczenia poszczególnych elementów terapeuta wnioskuje, jakiego rodzaju zaburzenia mogą występować u dziecka. Popularną formą podczas zajęć socjoterapeutycznych jest zabawa. Obserwacja dziecka w luźnej sytuacji pozwala terapeucie stwierdzić, jak dziecko odnajduje się w grupie, jakie jest jego zaangażowanie, jak znosi porażki itp. Wnioski z tego typu obserwacji są bardzo pomocne w dalszej terapii. Prócz wymienionych technik terapeuci stosują wiele rozwiązań, które sami wypracowali podczas zajęć. Wszystkie one mają na celu pomoc dzieciom w radzeniu sobie z własnymi emocjami.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana