Materiały POS jako idealny sposób wsparcia identyfikacji wizualnej firmy

Materiały POS są obecne w życiu każdego z nas, choć być może nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Oddziałują też na nasze życie bardziej, niż moglibyśmy przypuszczać, i to na wiele sposobów. Czasem pozornie niepozorne, czasem rzucające się w oczy – wpływają na podejmowane przez nas decyzje, jak również na decyzje podejmowane przez rzesze naszych potencjalnych klientów. Warto wykorzystać ten mechanizm, aby zyskać przewagę nad konkurencją.

POS to skrót od angielskich słów „Point Of Sale” oznaczających punkt sprzedaży. A gdzie sprzedaż, tam i kupno, stąd można spotkać się też ze sformułowaniem „Point of Purchase” (POP), choć jest ono używane częściej w Stanach Zjednoczonych i Rosji. Idea materiałów POS jest jednak znacznie starsza niż USA, Rosja czy nawet język angielski.

Zachęcające do nabycia konkretnego towaru lub skorzystania z danej usługi napisy i szyldy – ułatwiające też znalezienie właśnie „punktu sprzedaży” komuś, kto akurat go poszukiwał – były wszak znane już w starożytności. Swoją współczesną formę zaczęły przybierać na fali rewolucji przemysłowej, która zaowocowała masową produkcją dóbr i wzrostem konkurencji. To wtedy pojawiły się między innymi standy i potykacze zachęcające do odwiedzenia tego, a nie innego zakładu czy sklepu.

Zalety materiałów POS

Obecnie materiały POS potrafią przybierać niezliczone formy, a produkujące je firmy, jak chociażby drukarnia wielkoformatowa AdvMedia, wymyślają coraz to nowe sposoby promocji danego produktu bądź tudzież marki. Tak szeroki wybór to zresztą jedna z największych zalet materiałów POS w charakterze reklamy. Pozwala bowiem dobrać sposób najbardziej odpowiedni dla przekazu, z jakim firma chce dotrzeć do klienta, przez co cała kampania jest o wiele bardziej skuteczna.

Innym ważnym plusem jest stosunkowo niewielki koszt produkcji tych materiałów. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na tzw. materiały miękkie (papier, karton, tektura), czy twarde (wykonane z metalu, plastiku itp.), będzie to znacznie mniejsze obciążenie finansowe dla firmy niż reklama w telewizji czy radiu, a nawet na bilbordzie.

Skuteczna reklama i wzmocnienie przekazu marki

Relacja kosztu i skuteczności materiałów POS jest natomiast wysoce korzystna. Badania wykazały, że aż 2/3 decyzji o zakupie danej rzeczy podejmowanych jest impulsywnie, właśnie w punktach sprzedaży. Często motorem tej decyzji jest właśnie odpowiednia prezentacja produktu w miejscu, w którym od razu można go nabyć. Profesjonalne, dobrej jakości wykonanie materiałów POS wpływa też na pozytywne postrzeganie całej marki – nie tylko w sklepach, ale i na różnego rodzaju targach, eventach itp.

Nawet jeżeli potencjalny klient w danym momencie nie zakupi naszego produktu, to stały, bezpośredni kontakt z jego wizerunkiem utrwali jego rozpoznawalność. I sprawi tym samym, że następnym razem, gdy klient znajdzie się w potrzebie nabycia danego rodzaju artykułu, wybierze on towar marki, którą już zna i kojarzy. Maksimum efektów przy minimum kosztów – oto dlaczego materiały POS wciąż pozostają jednym z najpopularniejszych narzędzi wsparcia identyfikacji wizualnej firm i promocji.