Jak pokonać stres przed egzaminem na prawo jazdy?

Egzamin na prawo jazdy to bez wątpienia jeden z najważniejszych testów w życiu. I chociaż można do niego podchodzić wiele razy, to jednak z każdą kolejną próbą ciąży na nas większa presja. Zdecydowana większość kandydatów na przyszłych kierowców podczas egzaminu mierzy się nie tylko z zadaniami, jakie daje im egzaminator, ale także z własnymi emocjami. Jakie są skuteczne sposoby na pokonanie stresu towarzyszącego egzaminowi na prawo jazdy?

prawo jazdy egzamin stres

Po pierwsze: dobre przygotowanie

Pewność siebie to skuteczna broń w walce ze stresem. Podczas egzaminu na prawo jazdy powinniśmy być pewni swojej wiedzy i umiejętności, co pomoże wyeliminować niepotrzebne nerwy i pozwoli nastawić się pozytywnie do czekających nas wyzwań. Jeśli do egzaminu podejdziemy dobrze przygotowani, zmieni to nasze nastawienie i pozwoli na zachowanie większego “luzu”. W sytuacji, gdy czujemy się niepewnie, możemy skorzystać z jazd doszkalających. Z drugiej strony nie należy też przesadzać w drugą stronę – przeglądanie podręczników czy filmów instruktażowych do późnej nocy przed egzaminem nie jest wskazane; niewyspani i rozkojarzeni będziemy bowiem bardziej podatni na dodatkowy stres. Nie warto także uczyć się manewrów na pamięć, gdyż może się to odbić przysłowiową czkawką podczas jazdy w terenie.

Zadbaj o siebie!

Istotny wpływ na naszą kondycję psychiczną i odporność na stres ma samopoczucie fizyczne, dlatego przed tak dużym wyzwaniem, jakim jest egzamin na prawo jazdy, warto zadbać nie tylko o duszę, ale także o ciało. Podstawą jest tu regeneracja, jaką zapewni nam dobry sen. Zmęczenie może powodować dekoncentrację i opóźniać czas reakcji, co podczas egzaminu będzie powodem do nerwów. Dlatego na placu manewrowym warto stawić się wyspanym i w pełni sił. Nie bez znaczenia jest tu też posiłek – najlepiej lekki i dodający energii. Warto również zadbać o swoje dobre samopoczucie poprzez np. słuchanie uspokajającej muzyki czy też ciekawą lekturę, co pozwoli na chwilę oderwać myśli i da odpocząć wytężonemu umysłowi przed czekającym nas sprawdzianem.

O czym jeszcze pamiętać?

Ta porada może wydawać się nieco zaskakująca, ale niezwykle istotne jest, by przed egzaminem nie zapomnieć o… oddychaniu. W sytuacjach mocno stresujących zdarza się bowiem wpaść w panikę, przez co serce zaczyna bić szybciej, a oddech staje się płytszy. W takiej chwili trudno o koncentrację, dlatego pamiętajmy o głębokich wdechach i powolnym wydychaniu powietrza, co pozwoli odzyskać kontrolę nad sytuacją i skupić się na wykonywanym zadaniu.

Uważajmy też na leki uspokajające, które mogą mieć różne, często niepożądane działanie. – Radzi pracownik Szkoły Nauki Jazdy PZM w Chełmie i Lublinie. – Lepiej potraktować stres jako dodatkową motywację, a sam egzamin jako szansę na potwierdzenie swoich umiejętności prowadzenia auta.

śr. ocena 5 / głosów 1