Formalności związane z ubieganiem się o przyznanie kredytu hipotecznego

Kupno własnego domu lub mieszkania jest wielkim marzeniem wielu młodych ludzi. Niestety mało kogo stać na to, żeby móc zapłacić za kupno nieruchomości przy użyciu własnych oszczędności. Z pomocą mogą przyjść nam banki oferujące kredyty hipoteczne. Aby móc się ubiegać o kredyt trzeba na początku spełnić kilka istotnych formalności.

Kredyt hipoteczny najtańszym pieniądzem na rynku

Decydując się na kupno wymarzonego domu i mieszkania większość z nas nie ma szans, że samodzielnie sfinansować taki zakup. Na szczęście kredyt hipoteczny to nie jest taka straszna rzecz jak wielu osobom się to wydaje. Na rynku obecnych jest też bardzo wielu doradców kredytowych, którzy pomagają swoim klientom pomyślnie przejść przez procedurę kredytową oraz dobrać taką ofertę, która w jak najmniejszym stopniu uderzy nas po kieszeni.

Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca kredytowy z Biura Nieruchomości Mój Dom: Każdy bank ma inną ofertę, i każda z nich różni się nie tylko wysokością marży, ale także koniecznością dokupienia dodatkowych produktów banku. To znaczy, że do kosztów naszego kredytu hipotecznego będziemy musieli najprawdopodobniej doliczyć także koszty prowadzenia rachunku bankowego, utrzymania karty kredytowej czy koszty dodatkowego ubezpieczenia. Na szczęście wszystkie te dodatkowe opcje nie zmieniają faktu, że kredyt hipoteczny jest obecnie najtańszym pieniądzem na rynku i żaden inny kredyt nie obarczony jest tak niskimi kosztami prowadzenia.

Pierwsze kroki do zdobycia kredytu

Zgłaszając się do doradcy kredytowego z prośbą o pomoc w uzyskaniu kredytu na kupno wymarzonego mieszkania, mamy zagwarantowane, że dokładnie wyliczy on naszą zdolność kredytową. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, na jakiej wysokości kredyt możemy sobie pozwolić oraz ile będą wynosiły kolejne spłacane raty. Żeby dobrać klientowi najbardziej korzystne oferty banków, doradca musi także wiedzieć jaki posiadamy wkład własny. Obecne przepisy teoretycznie wymuszają na klientach posiadanie 20 proc. wartości mieszkania, jednak jeżeli nie posiadamy aż tyle gotówki, nic straconego. Niektóre banki udzielają kredytu hipotecznego także osobom, które posiadają 10 proc. i mniej. W takich przypadkach trzeba się jednak liczyć z koniecznością dokupienia dodatkowego ubezpieczenia od niskiego wkładu własnego.

Jakie elementy musi posiadać wniosek o przyznanie kredytu hipotecznego

Jeżeli doradca kredytowy wybrał już dla nas najbardziej korzystne oferty banków, należy przystąpić do kompletowania wszystkich niezbędnych dokumentów. Pierwszą rzeczą jaką musimy przygotować są dokumenty potwierdzające nasze zatrudnienie. Do tego celu będą niezbędne oświadczenia uzyskane z działu kadr firmy w której jesteśmy zatrudnieni oraz wyciągi z konta bankowego przychodzących pensji. Bank będzie też się chciał dokładnie zapoznać z wyciągiem naszego konta.

Drugą grupą dokumentów są te dotyczące kupowanej nieruchomości. Jeżeli kupujemy nieruchomość na rynku pierwotnym, musimy posiadać komplet dokumentów od developera, m.in. umowę developerską, odpis z księgi wieczystej, odpis z KRS developera, pozwolenie na budowę, wypis z rejestru gruntów oraz podpisane oświadczenie na druku z banku.

W przypadku kupna mieszkania na rynku wtórnym będziemy potrzebowali m.in. umowę przedwstępną z właścicielem lokalu, odpis z księgi wieczystej, zaświadczenie ze spółdzielni o niezaleganiu ze spłatami czy dokumenty potwierdzające prawo właściciela do gospodarowania lokalem.

Mimo iż wskazane wyżej listy są dość długie, nie powinniśmy mieć problemu ze skompletowaniem wszystkich niezbędnych dokumentów.