Czym jest jedzenie intuicyjne?

Wiele osób uważa, że bez sztywnych zasad i reguł człowiek nie jest w stanie dobrze się odżywiać. Stale szukamy nowych diet, mając nadzieję, że nareszcie znajdziemy taką, dzięki której osiągniemy upragnione rezultaty. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że to, co naprawdę może nam pomóc, jest bardzo blisko, bo w nas samych. Wystarczy uważnie słuchać swojego organizmu i zaufać sobie.

jedzenie intuicyjne

Jedzenie intuicyjne, bo o nim mowa, jest kluczem do zdrowego odżywiania się. Tym mechanizmem kierujemy się, będąc niemowlętami – jemy tylko wtedy, kiedy jesteśmy naprawdę głodni i przestajemy, jak tylko poczujemy się syci. Niestety wraz z dorastaniem i życiem w pośpiechu ta mądrość gdzieś zanika. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy specjalistę z portalu Poprawianie Odżywiania:

Należy zaznaczyć, że jedzenie intuicyjne to nie dieta, a filozofia żywienia. Owszem, może pomóc zgubić zbędne kilogramy, jednak głównym celem jest zdrowie organizmu poprzez dostarczenie składników odżywczych niezbędnych dla jego prawidłowego funkcjonowania.  Jedzenie intuicyjne powadzi do wyregulowania odczuwania apetytu, głodu i sytości. Pomaga kształtować nowe, korzystne upodobania oraz nawyki żywieniowe. To wszystko sprawia, że spożywane jedzenie jest zdrowe i niesie ze sobą przyjemność bez poczucia winy.

Główne filary świadomego odżywiania

Przede wszystkim głód powinien być jedynym powodem, dla którego sięgamy po jedzenie. Nie może być rekompensatą trudnego dnia czy pocieszeniem w złych chwilach. Należy traktować je przede wszystkim jako paliwo do uzyskania niezbędnej do życia energii. Na szczęście to nie wiąże się ze spożywaniem rzeczy niesmacznych. Zrozumienie filozofii jedzenia intuicyjnego pozwala na konsumpcję produktów, które lubimy i które dają nam przyjemność. Istotą jest bowiem ilość, gdyż to nie jedzenie samo w sobie a jego nadmiar jest szkodliwy. Jeśli czasem mamy ochotę na czekoladowy deser, batonika czy pizzę, nie odmawiajmy ich sobie. Opieranie się przez dłuższy czas temu, co lubimy, sprawi, że ostatecznie spożyjemy te produkty w nadmiarze, chcąc wynagrodzić sobie ich brak.

Nie można ignorować głodu. To nie sprawi, że stracimy na wadze — przyniesie wręcz odwrotny efekt. Organizm, któremu nie została dostarczona potrzebna porcja pożywienia, przejdzie w stan alarmowy i zacznie odkładać tkankę tłuszczową „na gorsze czasy”, aby móc z niej pobierać energię.

Nie spieszmy się podczas posiłku. Dokładnie i powoli przeżuwajmy pokarm. Uczucie sytości pojawia się dopiero po około 20 minutach, więc zbyt szybkie jedzenie doprowadzi do nieprzyjemnego w skutkach przejedzenia, a także spożycia zbyt dużej ilości kalorii. Nie rozpraszajmy się korzystaniem z telefonu lub oglądaniem telewizji. Koncentrując się na pożywieniu, będziemy w stanie dokładnie wyczuć moment, w którym staniemy się najedzeni. Pozwoli to również na cieszenie się smakiem przygotowanej potrawy.

Te wskazówki pozwolą uzyskać prawidłowe odczuwanie głodu, sytości, a przede wszystkim apetytu. Dzięki temu będziemy mogli jeść naturalnie i intuicyjnie, bo ochota przyjdzie tylko na produkty korzystne dla całego organizmu.

śr. ocena 0 / głosów 0