Charakterystyka transportu morskiego

Transport to branża niezwykle istotna w światowej gospodarce. Nie tylko dlatego, że w dzisiejszych czasach jest bardzo rozwinięta i generuje ogromne zyski, ale również dlatego, że dzięki niej możliwe jest rozwijanie się wszystkich innych gałęzi gospodarki. Spośród wszystkich kategorii transportu szczególną rolę odgrywa transport morski, który powszechnie uznawany jest za najbardziej uniwersalny.

Zasięg transportu morskiego

Kwestią, która wyróżnia transport morski na tle innych gałęzi transportu, jest jego światowy zasięg. Rozbudowana sieć portów pozwala na przemieszczanie ładunków oraz pasażerów między wszystkimi kontynentami oraz państwami dysponującymi dostępem do morza. To czyni z niego istotny czynnik rozwojowy dla handlu międzynarodowego. Należy jednak pamiętać, że statki morskie kursują wyłącznie między portami, a dostarczenie ładunku od nadawcy do adresata wymagać będzie zastosowania innych środków transportu – przede wszystkim samochodów.

Ładowność

W kwestii zasięgu konkurencją dla transportu morskiego jest transport lotniczy, który również umożliwia przemieszczanie ładunków i ludzi na dystansach międzypaństwowych i międzykontynentalnych. Transport morski ma jednak przewagę jeśli chodzi o możliwości ładunkowe – statki morskie mogą przewozić praktycznie każdy rodzaj towarów w ilościach znacznie większych, niż w przypadku transportu lotniczego. Jednocześnie w żegludze występuje duża specjalizacja tonażu. Statki przeznaczone do transportu morskiego dzielimy na wiele kategorii, między innymi drobnicowce, kontenerowce, statki trampowe, statki roro, tankowce. Ta rozbudowana specjalizacja statków wynika z dążenia do usprawnienia przewozu i skrócenia czasu, a tym samym poprawy jakości usług. Ładowność statków waha się, w zależności od ich rodzaju i wielkości oraz rodzaju towaru, od 40 do nawet 300 tys. ton. Możliwość zabrania jednorazowo tak ogromnego ładunku znacząco wpływa na zmniejszanie kosztów transportu.

Czas dostaw

Piętą achillesową transportu morskiego jest czas – dostarczenie ładunku z portu A do portu B w wielu przypadkach zajmuje nawet tygodnie. Z czego to wynika?

Przede wszystkim ze stosunkowo niskiej prędkości eksploatacyjnej statków transportowych – wyjaśnia przedstawiciel firmy Latis LogisticW zależności od modelu okrętu wynosi ona od kilkunastu do kilkudziesięciu węzłów na godzinę. 20 węzłów to około 36 kilometrów na godzinę. Przy uwzględnieniu, że statki w ramach jednego kursu przez ocean przemierzają po kilka tysięcy kilometrów, podróż taka może potrwać co najmniej kilka dni. Jeśli nasz ładunek ma być przeładowywany w portach, musimy liczyć się z wydłużeniem czasu jego podróży, bowiem statki kursują relatywnie rzadko. Po odbyciu pierwszego etapu podróży nasz ładunek będzie musiał poczekać na dalszą podróż. To wszystko sprawia, że transport morski nie nadaje się do przewozu ładunków łatwo psujących się i innych, wymagających szybkiej dostawy.

śr. ocena 5 / głosów 6