Charakterystyka łożysk liniowych

Łożyska liniowe kulkowe to jedne z najpopularniejszych tulei tocznych, które wykorzystywane są w technice ruchu liniowego. Większość głównych producentów ma w swojej ofercie łożyska liniowe w dwóch standardach wymiarowych – europejskim KB oraz japońskim LM. Mnogość rozwiązań dostępnych na rynku sprawia, że łożyska mogą zostać precyzyjnie dobrane do wymaganej aplikacji. Czym charakteryzują się łożyska liniowe?

Rodzaje łożysk liniowych

Najpopularniejsze łożyska wykorzystywane w technice ruchu liniowego to łożyska liniowe zamknięte. Niektóre z nich działają na specjalnych wkładkach ślizgowych. Popularnością cieszą się także łożyska liniowe zamknięte ze stali nierdzewnej. Płaszcz zewnętrzny takiego łożyska wykonany jest ze stali nierdzewnej, a koszyk wewnątrz wykonany jest z tworzywa sztucznego. Łożyska powinny posiadać obustronne uszczelnienie w postaci pierścienia zbieraka. By uzyskać niski współczynnik tarcia i wysoką precyzję, stosuje się wewnętrzne pierścienie kulek. Łożyska liniowe otwarte posiadają specjalne otwory, które umożliwiają dosmarowywanie wnętrza. Innym rodzajem są łożyska liniowe regulowane. Każdy producent dba o to, by łożyska mogły dostosować się do pracy w ciężkich warunkach przemysłowych. Przemieszczenia liniowe powinny być precyzyjne nawet w trudnych warunkach. Na rynku dostępne są także łożyska w obudowach, wykonywanych przeważnie ze stopów aluminium. Obudowy posiadają specjalne otwory, które umożliwiają szybki montaż – dowiadujemy się w firmie Metex z Myślenic.

Wałki, wsporniki i obudowy

Wałki prowadzące powinny być precyzyjne, by wraz z łożyskami tworzyły prowadzenia ekonomiczne i niezawodne. Ich obróbka to zwykle hartowanie indukcyjne, co zapewnia równomierną twardość. Jednocześnie możliwa jest dalsza obróbka miękkiego rdzenia wewnątrz. Wałki mogą być wykorzystywane jako tłoczyska do siłowników. Podporę wałków stanowią wsporniki końcowe, które powinny być stosowane dodatkowo wszędzie, gdzie wymagane jest solidne podparcie. Spotykamy je przede wszystkim tam, gdzie stosowane są wałki o dużej długości. Wsporniki powinny znaleźć się również w miejscach, gdzie wałek może ulec ukręceniu lub ugięciu. Wsporniki pomagają w również w precyzyjnym pozycjonowani wałków i osadzonych na nich łożysk. Obudowy stosuje się w tych miejscach, gdzie łożysko jest narażone na zmiany mechaniczne. Pozwalają na zachowanie współosiowości z wałkiem i chronią łożysko przed ukosowaniem. W zależności od zastosowania łożyska liniowego obudowy mogą być otwarte oraz zamknięte.