Cechy idealnej ulotki reklamowej

Ulotki to w dalszym ciągu zdecydowanie najpopularniejsze nośniki reklamy, stosowane przede wszystkim przez małe i średnie firmy, działające na rynku lokalnym. Skuteczność ulotki uzależniona jest przede wszystkim od tego, jak została zaprojektowana – bez niego ulotka zamiast w kieszeni klienta znajdzie się w najbliższym koszu na śmieci. Jakie elementy składają się na dobry projekt?

Po pierwsze – określona grupa docelowa

Każdy produkt czy usługa ma pewną określoną grupę odbiorców. Jeśli chcemy ich zainteresować i przyciągnąć do siebie, musimy mówić ich językiem. Do mężczyzn najskuteczniej trafiają konkretne korzyści – panowie chcą wiedzieć, czy jeśli już odwiedzą naszą firmę, to coś na tym zyskają. Innym klientem są panie, które skupiają się przede wszystkim na emocjach. Podobnie jest w przypadku osób starszych oraz młodzieży – seniorowie cenią sobie proste, klarowne informacje, zaś młodzi ludzie wyczuleni są na atrakcyjność przekazu (np. gry słowne).

Język ulotki to jednak nie tylko słowa, ale również cała jej estetyka, na którą składają się między innymi kolory oraz kształt liter – dodaje specjalista z drukarni Interdruk.

Po pierwsze – ulotka musi mieć cel

Zanim przystąpimy do projektowania ulotki powinniśmy zastanowić się, jaki cel w ogóle chcemy dzięki niej osiągnąć. Tych wyróżnić możemy trzy:

  • Cel informacyjny – ulotka wskazuje podstawowe informacje jak branża, zakres usług, adres
  • Cel sprzedażowy – ulotka powiadamia klientów np. o aktualnych promocjach czy nowych usługach
  • Cel wizerunkowy – ulotka ma za zadanie budowanie pozytywnego wizerunku firmy

Po trzecie – treść

Tekst to najważniejsza składowa ulotki, bez niego staje się on całkowicie bezużyteczna. Należy jednak pamiętać o zachowaniu kilka zasad tworzenia dobrego tekstu:

  • Tekst nie może być za długi – w dobie internetu klienci przyzwyczaili się do krótkich, szybkich informacji, dlatego widząc mrowie liter na ulotce nie będą nawet jej czytać. Ulotka powinna zawierać samą esencję informacji, którą chcemy im przekazać plus ewentualnie proste hasło reklamowe
  • Poprawność językowa – język ulotki świadczy o naszym profesjonalnym podejściu do klienta. Niedopuszczalne są błędy ortograficzne, literówki, wulgaryzmy. Jednocześnie warto unikać zbędnego języka specjalistycznego – jeśli coś można powiedzieć prosto, mówmy prosto.
  • Układ tekstu – napisy na ulotce reklamowej powinny być skomponowane w tej sposób, by dało się z nich na pierwszy rzut oka wyłapać najważniejsze z punktu widzenia klienta informacje. Można je wyeksponować np. innym kolorem lub większym rozmiarem fontu.

Po czwarte – grafika

Układ graficzny – tło, kolory napisów, logotypy, zdjęcia – stanowią o atrakcyjności wizualnej ulotki oraz jej przejrzystości. Należy jednak zachować umiar. Zbyt wiele fajerwerków sprawi, że przeczytanie ulotki stanie się dla klienta uciążliwe i sprawi, że zostaniemy odebrani jako mało profesjonalna firma. Warto dowiedzieć się więcej o znaczeniu kolorów i stosować się do tego klucza. Dla przykładu kolor niebieski uznawany jest za kolor biznesowy, zaś pastelowe kolory świetnie spiszą się na ulotkach skierowanych do kobiet (np. zakładów kosmetycznych).