Na czym polega naprawa opon maszyn rolniczych?

Choć naprawa opon maszyn rolniczych jest zagadnieniem bardzo ważnym, tematyka ta jest często zaniedbywana przez wulkanizatorów. W wielu zakładach wulkanizacyjnych podczas prac nad oponami rolniczymi korzysta się z rozwiązań przeznaczonych dla samochodów ciężarowych, co niestety jest błędem, zarówno z uwagi na specyficzne warunki użytkowania takich opon, jak również ich nieco odmienną budowę.

Ważne opony rolnicze

Lekceważący stosunek do opon pojazdów rolniczych wynika zwykle z przekonania, że jako pojazdy wolnobieżne, są one mniej narażone na uszkodzenia. Tymczasem są one wystawione są na szczególne warunki eksploatacji, chociażby ze względu na fakt, że zwykle poruszają się po drogach nieutwardzanych – zauważa nasz rozmówca z Serwisu ogumienia Kuliszewski.

Nowoczesne pojazdy rolnicze osiągają coraz większe prędkości zarówno poruszając się po polach, jak i drogach dojazdowych. Dąży się także do zwiększenia wydajności opon, co przekłada się na ograniczenie kosztów paliwa oraz do poprawy trakcji, przez wykorzystywanie silników o większej mocy.

Intensywna eksploatacja w często bardzo trudnych warunkach terenowych, w połączeniu z dużymi osiągami pojazdów rolniczych na drogach poza polem sprawia, że takie opony ulegają szybkiemu zużyciu i uszkodzeniom o różnym stopniu komplikacji.

Oczywiście, najwygodniejszym rozwiązaniem w takiej sytuacji byłaby wymiana opon, co łączy się jednak z wydatkami rzędu kilku tysięcy złotych. Dlatego wielu właścicieli gospodarstw decyduje się raczej na dużo tańszą regenerację i naprawę opon ciągników oraz innych maszyn.

Naprawa opon maszyn rolniczych

Podobnie jak w przypadku opon pojazdów ciężarowych, opony rolnicze dzielimy na radialne i diagonalne oraz dętkowe i bezdętkowe. Biorąc pod uwagę te podobieństwa, naprawa ogumienia tirów i ciągników rolniczych przebiega w sposób analogiczny. Warto jednak pamiętać również o różnicach, przejawiających się np. w układach przekładek płóciennych warstw opasania.

W przypadku opon diagonalnych różnice między samochodami ciężarowymi a pojazdami rolniczymi są bardzo ważne – mamy tu do czynienia z innym kątem ułożenia kordów, toteż w żadnym wypadku nie należy stosować wymiennie tych samych wkładów naprawczych.

Podczas napraw opon maszyn rolniczych trzeba mieć na uwadze specyfikę pracy opon rolniczych, które bezustannie podlegają znacznym deformacjom, przede wszystkim w części wewnętrznej. Właśnie dlatego konieczne jest dublowanie wkładu naprawczego.

Wulkanizacja opon rolniczych na zimno i gorąco

Najprostsze uszkodzenia opon maszyn rolniczych, powstałe w wyniku przebicia w strefie bieżnika, można wykonywać najprostszymi metodami z wykorzystaniem kołków i łat. Jednak w sytuacji bardziej rozległych uszkodzeń opony, często pojawia się konieczność wykonywania wielu dodatkowych czynności, jak np. odtwarzanie bloków bieżnika. Najtrudniejsze ubytki wymagają wulkanizacji na gorąco.

Użytkownicy maszyn rolniczych powinni pamiętać, że na żywotność i wytrzymałość opony wpływa także właściwa eksploatacja. Aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom, zużyte opony warto poddawać okresowej regeneracji, czyli bieżnikowaniu.

śr. ocena 5 / głosów 1