Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zastosowanie wag w kolejnictwie
Wagi stosowane są w kolejnictwie na szeroką skalę. Do swojego podstawowego zadania, czyli ważenia taboru, ale również do monitorowania ilości surowców lub produktów wychodzących z zakładów produkcyjnych. Urządzenia diagnostyczne oparte na technice wagowej wykrywają również wady kół, które mogą przyczynić się do awarii lub nawet uszkodzenia infrastruktury kolejowej. To jednak nie wszystkie możliwości ich zastosowania – dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy im się bliżej.
Przemysł nie może obyć się bez wag. Produkcja, handel i transport potrzebują specjalistycznych narzędzi, które umożliwią dokładne pomiary ładunków o dużej masie i gabarytach. Nie inaczej jest w przypadku kolejnictwa – ponieważ coraz więcej ładunków przewożonych jest za pomocą tego środka transportu.
Podstawowe zastosowanie wag w kolejnictwie
Wagi kolejowe są oczywiście wykorzystywane do pomiarów masy. Specjalistyczne rozwiązania wykorzystują między innymi huty, rafinerie ropy naftowej lub przewoźnicy kolejowi.
Dzięki kolejowym systemom ważącym możliwe jest uzyskanie szczegółowych danych umożliwiających rejestrację surowców oraz wytworzonych produktów – mówi specjalista z Tamtron Group, międzynarodowy producent wag i wagowych systemów zarządzania danymi – Wagi kolejowe umożliwiają dokładną kontrolę oraz rejestrację informacji dotyczących między innymi wysyłki towaru. Wyniki są wykorzystywane do rozliczeń handlowych lub akcyzowych, dlatego bardzo ważne jest, aby były jak najbardziej dokładne – dodaje.
Pomiary dokonywane są nie tylko statycznie, ale również dynamicznie. System ważący jest również dostosowany do pomiarów masy wagonów przewożących produkty płynne, także w ruchu. Możliwe jest również w systemach dynamicznych wyznaczanie przeciążonych osi, kół co zostaje zasygnalizowane alarmem. Jest to ważne ze względów bezpieczeństwa towarów oraz infrastruktury kolejowej – nieodpowiednie rozmieszczenie obciążenia lub zbyt duży nacisk mogą uszkodzić tabor.
Poprawa bezpieczeństwa i zarządzania kosztami
Systemy pomiarowe są również wykorzystywane do detekcji uszkodzeń, na przykład płaskich miejsc na kołach spowodowanych zablokowaniem hamulców. Umożliwiają również wykrycie innych nieprawidłowości związanych ze zużyciem materiałów, które mogłyby wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo, a także wygenerowanie dodatkowych kosztów. Nawet z pozoru niewielkie nieprawidłowe rozmieszczenie obciążenia może mieć wpływ na uszkodzenia taboru lub infrastruktury kolejowej. Dzięki wczesnemu ich wykryciu, a także zatrzymaniu wadliwych wagonów można zapobiec znacznie poważniejszym awariom oraz związanych z tym przestojom – które zazwyczaj wiążą się ze znacznymi stratami finansowymi.
Kontrola poprawnego załadunku
Poprawny załadunek ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale również związany jest z koniecznością wywiązania się z umowy handlowej. Błędy się zdarzają – jednak najważniejsze jest, aby dostatecznie szybko je wykryć oraz wyeliminować. Wagi kolejowe z bezobsługowym systemem umożliwiają kontrolę każdego wagonu, nawet jeśli te znajdują się w ruchu. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, na przykład zbyt małej lub zbyt dużej masy w pojedynczym wagonie lub nieprawidłowego rozłożenia ciężaru zostaje wysłana informacja alarmowa. Dodatkowo wyniki pomiarów zostają zgromadzone w raporcie zawierającym numer pociągu, liczbę wagonów oraz dane pomiarowe. Dzięki temu można wyeliminować błędy związane między innymi z usuwaniem wagonów po drodze, a także porównywać wyniki pomiarów z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem.
Zapewnienie sprawnego taboru
Urządzenia do pomiaru masy są również wykorzystywane do zapewnienia sprawnego taboru kolejowego. W tym przypadku wykorzystuje się je w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak hale warsztatowe, produkcyjne lub naprawcze, do statycznych pomiarów przed oddaniem taboru do eksploatacji. Po wyprodukowaniu lub naprawie można dokładnie zważyć wagony, koła, a także zmierzyć rozkład nacisku, dzięki czemu możliwe jest określenie zrównoważenia poszczególnych wózków względem siebie. Wówczas można mieć pewność, że do pracy na torach wyjedzie w pełni sprawny tabor.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana