Artykuł sponsorowany

Zasady znakowania opakowań

Zasady znakowania opakowań

Sposób znakowania opakowań powinien być uzależniony od branży oraz rodzaju towaru wprowadzanego do obiegu. Inne wytyczne odnoszą się do produktów spożywczych, leków, a inne do substancji chemicznych czy odzieży. Znakowanie to obowiązek, który na producentów lub dystrybutorów nakłada polskie prawo. Poznaj jego ogólne zasady zanim pakować i sprzedawać swoje towary.

W trosce o dobro konsumentów i mając na uwadze powszechną jawność informacji na temat produktów dopuszczonych do sprzedaży, na producentach czy dystrybutorach ciąży obowiązek oznakowania produktów. Aby wprowadzić w tym temacie spójność, polski i europejski ustawodawca sprecyzowali, czego ma dotyczyć oznakowanie.

Wymogi dotyczące znakowania towarów

Towar, który zostanie dopuszczony do obiegu powinien być odpowiednio oznakowany. Na jego opakowaniu konsument powinien znaleźć informacje o tym:
  • kto jest producentem lub dystrybutorem towaru (kto wprowadza go na dany rynek),
  • jakie są cechy produktu (w przypadku odzieży jej skład, w przypadku produktów spożywczych wartości odżywcze, alergeny, w przypadku leków dawkowanie itd.),
  • jaki to produkt (dane, które pozwalają go jednoznacznie zidentyfikować),
  • kod kreskowy (obowiązkowy w przypadku leków. Warto stosować go w sklepach, aby łatwiej i precyzyjnie gromadzić dane o stanach magazynowych, poziomie sprzedaży).
Podane wyżej informacje są ogólne. W zależności od sposobu pakowania, rodzaju towaru, kraju, do którego trafia i innych czynników dopasowuje się treści na opakowaniu do konkretnego produktu. Zamówienie opakowań spełniających konkretne wymogi jest możliwe m.in. w firmie Direct Channel Packing. Oznakowanie towaru musi być widoczne i jednoznaczne. Można umieścić je w formie etykiety samoprzylepnej (np. na butelce), w zadrukowanym opakowaniu (np. syropy, kremy) czy na ulotce papierowej (np. leki). Dopuszczalne są różne formy znakowania, na metkach przy ubraniach czy bezpośrednio na produkcie. W przypadku niektórych produktów (np. zabawek, narzędzi) wymagane jest też umieszczenie informacji o tym, że produkt spełnia normy i wymogi niezbędne dla danej kategorii i może być bezpiecznie użytkowany (np. przez dzieci).

Zalety znakowania produktów

Jak widać, odpowiednie pakowanie produktów powinno być nie tylko estetyczne i atrakcyjne sprzedażowo, ale też zgodne z polskim i europejskim prawem. Niedostosowanie się do zapisów obowiązujących ustaw może rodzić konsekwencje karne. Warto pamiętać, że właściwe oznakowanie produktu jest korzystne z punktu widzenia klienta, a także sprzedawcy. Wpływa na automatyzację procesu logistycznego, ułatwia kontrolowanie stanów magazynowych i analizowanie danych sprzedażowych.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.