Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zakup nieruchomości. Co powinien zawierać akt notarialny?
Akt notarialny to dokument urzędowy, który jest sporządzany przez uprawnionego urzędnika – w tym wypadku notariusza. Będziesz zobowiązany do skorzystania z jego usług między innymi w przypadku zakupu nieruchomości. Jeśli nabywasz działkę, dom lub mieszkanie, sprawy urzędowe wymagają potwierdzenia dokonania czynności prawnej w kancelarii notarialnej. Dzięki temu zyskujesz pewność i bezpieczeństwo obrotu nieruchomością.
Akt notarialny – czym jest?
Taki rodzaj dokumentu jest sporządzany i potwierdzany przez notariusza. Aby go uzyskać, należy udać się do kancelarii notarialnej w towarzystwie osoby, z którą zawierasz umowę. W szczególnych przypadkach wystarczy obecność pełnomocnika. Potwierdzenie dokumentu przez upoważnionego urzędnika sprawia, że nabiera on mocy prawnej i jest traktowany przez wszelkie instytucje jako zgodny ze stanem faktycznym. Akt notarialny zawiera ściśle określone elementy – pewne informacje i zapisy muszą się w nim znaleźć, by stanowił pełnoprawny dokument. Należą do nich przede wszystkim dokładne dane osób, których akt dotyczy oraz opis istotnych ustaleń pomiędzy tymi osobami.
Obowiązkowe elementy aktu notarialnego
Każdy akt notarialny musi zawierać datę oraz miejsce jego sporządzenia. Daty zapisuje się cyfrowo oraz słownie, aby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości. W dokumencie musi znaleźć się imię i nazwisko notariusza oraz nazwa kancelarii, wraz ze wskazaniem miejsca jej siedziby. Jeśli akt sporządza zastępca urzędnika, to także jego dane muszą zostać uwzględnione. Wymagane jest podanie wszelkich danych osób, których dotyczy sprawa, czyli imiona, nazwiska oraz imiona i nazwiska rodziców, a także miejsce zamieszkania. Jeśli w pospisywaniu dokumentu biorą udział pełnomocnicy, to także ich dokładne dane muszą zostać przedstawione.
Kolejną kwestią są oświadczenia stron dotyczące konkretnej sprawy, a także stwierdzenie faktów i okoliczności, które są istotne w danej sytuacji. Notariusz z Kancelarii Notarialnej Agaty Rabczuk i Agnieszki Raczek w Raciborzu podkreśla, że w akcie notarialnym musi zostać zawarte stwierdzenie, że został on odczytany, przyjęty i zrozumiany przez zaangażowane osoby. Notariusz powinien upewnić się, że każda ze stron przyjęła do wiadomości i rozumie treść dokumentu oraz że jest ona zgodna z wolą zainteresowanych.
Do istotnych kwestii formalnych należą podpisy notariusza oraz osób obecnych przy sporządzaniu aktu, a także umieszczenie pieczęci z godłem państwowym. Takie elementy musi zawierać każdy dokument notarialny, uwzględniając akt dotyczący sprzedaży i kupna nieruchomości. Zwykle notariusz dysponuje wzorami dokumentów, których treść jest uzupełniana zgodnie z sytuacją, której dotyczy i aktualnymi danymi zaangażowanych w sprawę osób.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana