Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Wyważanie kół w aucie - czemu służy?

Spis treści
- Niewyważone koła w samochodach – przyczyny i konsekwencje
- Po czym poznać niewyważone koła?
- Kiedy wyważać koła i jak?
Wyważanie kół w samochodach to bardzo ważna czynność, wchodząca w zakres podstawowego serwisu aut. W przeciwieństwie do zmiany opon, nie ma możliwości, aby przeprowadzić ją samodzielnie. Do tego potrzebny jest fachowiec i wizyta w warsztacie. O tym, na czym polega wyważania kół i dlaczego należy je regularnie przeprowadzać, przeczytasz w naszym artykule.
Niewyważone koła w samochodach – przyczyny i konsekwencje
Stwierdzenie, że wyważania potrzebują jedynie używane koła, jest błędne. Proces ten należy przeprowadzać również w przypadku nowych kół. Bez niego komfort jazdy i poziom jej bezpieczeństwa znacznie spada. Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z Serwisu Samochodowego PIT STOP w Poznaniu:Niewyważone koła mogą wpływać na pogorszenie trakcji oraz sterowności auta. Wydłużają także drogę hamowania i znacznie przyspieszają proces zużycia opon. Negatywnie wpływają także na stan zawieszenia samochodu oraz jego układu kierowniczego, powodując uszkodzenia amortyzatorów, łożysk oraz drążków kierowniczych.W przypadku nowych kół, przyczyną ich niewyważenia mogą być błędy występujące w procesie produkcji. W przypadku używanych kół zaś przyczyn może być wiele, m.in. j azda po dziurawej nawierzchni czy krawężnikach. Na stan kół wpływa również wzajemne ułożenie względem siebie opon i felg, sposób, w jaki zużywa się bieżnik oraz zużyte amortyzatory, bębny i tarcze hamulcowe.
Po czym poznać niewyważone koła?
Najczęstszym objawem niewyważonych kół są drgania nadwozia, odczuwalne szczególnie w momencie poprzedzającym rozpędzenie się auta. Charakterystyczne drżenie nierzadko najmocniej daje się odczuwać na wysokości przedniej osi. Po zauważeniu takich objawów, warto jak najszybciej udać się do serwisu.Kiedy wyważać koła i jak?
Koła najlepiej wyważać regularnie po przebyciu każdych 5 tysięcy kilometrów. A na pewno nie rzadziej niż co 10-15 tysięcy. Bez względy na to, czy felgi, jakie posiadamy, są stalowe czy aluminiowe. Stal, owszem, jest materiałem, który charakteryzuje się większą trwałością niż aluminium. Jednakże nie oznacza to, że są niezniszczalne. Jeśli chodzi o metody wyważania kół, najskuteczniejszą jest ta najprostsza, mianowicie przy zastosowaniu ciężarków. Polega ona na równomiernym rozłożeniu masy wokół osi obrotu koła. Opona prawidłowo wyważonego koła powinna wykazywać w trakcie eksploatacji równomierne rozłożenie masy wokół całej swojej osi. Do wyważania kół w serwisach wykorzystywane są specjalne wyważarki, sterowane komputerowe. Stąd często występująca nazwa usługi – komputerowe wyważanie kół. Wyważarki określają z dużą dokładnością miejsca, w których należy zamontować odpowiednie ciężarki równoważące. Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, iż rodzaj ciężarków zależy od materiału, z jakiego wykonane są felgi. W przypadku felg stalowych stosuje się stalowe ciężarki, które nabijane są na zewnętrzne i wewnętrzne ranty felg. W przypadku aluminiowych felg zaś stosowane są aluminiowe ciężarki, naklejane od wewnętrznej strony felg. Przed udaniem się do serwisu w celu wyważenia kół, warto dokładnie je wyczyścić, aby błoto, piach czy pył z klocków hamulcowych nie utrudniał pracy. Na koniec kilka sytuacji, w których zdecydowanie należy wybrać się do serwisu i wyważyć koła:- po kolizji lub wypadku,
- po wpadnięciu w dziurę lub mocnym uderzeniu w krawężnik,
- po bardzo gwałtownym i długotrwałym hamowaniu,
- po długiej i częstej jeździe po wyboistych i dziurawych drogach,
- po każdym zdjęciu koła i przy wymianie opon,
- po jeździe w głębokim śniegu lub błocie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana