Artykuł sponsorowany

Wyjazdy biznesowe do Chin - jak przygotować się do podróży?

Wyjazdy biznesowe do Chin - jak przygotować się do podróży?

„Made in China” – taką treść możemy znaleźć na praktycznie każdym produkcie. Większość rzeczy, których używamy, od prostego t-shirtu po zaawansowaną elektronikę, powstaje w Państwie Środka, które z szybkim tempie wyrosło na światową potęgę gospodarczą. Nic dziwnego, że także polscy przedsiębiorcy wchodzą w relacje biznesowe z Chinami. Jak przygotować się do wyjazdu do Chin w interesach?

Jak poruszać się po Chinach?

Po przybyciu do Chin napotkasz wiele barier, począwszy od językowej przez kulturową aż po walutową. Warto mieć na uwadze przede wszystkim to, wśród Chińczyków znajomość języka angielskiego nie jest normą. Nie ma co liczyć na to, że dzięki temu językowi uda się dogadać zawsze i z każdym! Trzeba więc nauczyć się kilku podstawowych zwrotów, mieć przy sobie notatki z zapisanymi po chińsku ważnymi adresami i danymi, a w kontaktach biznesowych warto korzystać z usług tłumacza biznesowego. Jest to zresztą element etykiety, której przyjrzymy się nieco dalej. Walutę można wymienić jedynie na miejscu. Juany, oficjalnie nazywane renminbi, można nabyć w bankach, na lotnisku, w kantorach, w wyższej klasy hotelach albo wyciągnąć z bankomatu na terenie Chin.

Etykieta biznesowa w Chinach

Jeżeli wyjeżdżasz do Chin w celach biznesowych, musisz wiedzieć, że zwyczaje związane z prowadzeniem interesów są tam zupełnie inne niż w krajach z kręgu kultury zachodniej. Sednem wszystkich zwyczajów jest silna hierarchiczność obecna w wielu dziedzinach życia Chińczyków. Na polu zawodowym każdy dokładnie wie, komu podlega, a kto podlega jemu. Narzuca to określony porządek, np. nieprzypadkową kolejność wchodzenia do pomieszczenia czy powitania. Chińczycy odnoszą się do osób wyższych rangą z wielkim szacunkiem. Dlatego też uwielbiają wymieniać się wizytówkami – ułatwiają im one zorientowanie się w tym, kto jest kim i jak należy go traktować. Jeżeli więc jedziecie większą delegacją, warto nakreślić drugiej stronie, jak wygląda hierarchia pracowników. Dzięki temu strona Chińska będzie wiedziała, z kim prowadzić negocjacje. Bardzo istotnym elementem biznesu po chińsku są podarunki. Wręcza się je po zakończeniu negocjacji, wymieniwszy serię kurtuazyjnych odmów i namów. Gdy pozorny opór zostanie przełamany, a prezent przyjęty, przychodzi czas na żarliwe okazywanie wdzięczności. Europejczykom takie zachowania mogą wydać się śmieszne lub bezcelowe. Nie należy ich jednak lekceważyć. Chińczycy wiele decyzji – w tym biznesowych – podejmują na podstawie wrażenia, jakie zrobił na nich dany człowiek. Jeżeli przyjedziesz dobrze przygotowany pod względem etykiety, może Cię to przybliżyć do lukratywnej współpracy. Jeżeli obawiasz się, że nie podołasz, możesz skorzystać z pomocy firmy Ideum – pośrednika, który dopełni formalności, zweryfikuje jakość towaru z Chin i zorganizuje dla Ciebie wyjazd na targi lub na spotkanie z dostawcą, zapewniając wszystko, czego potrzebujesz na miejscu.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.