Artykuł sponsorowany

Własny dział księgowy czy zewnętrzna księgowość – co wybrać?

Własny dział księgowy czy zewnętrzna księgowość – co wybrać?

Polskie przepisy prawna nakładają na każdego przedsiębiorcę obowiązek prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych. Nie jest to zadanie proste i wymaga sporych kompetencji z zakresu rachunkowości, stąd często pojawia się pytanie – czy lepiej jest stworzyć własny dział księgowości i zatrudnić pracownika na etat, czy może warto posłużyć się zewnętrznym biurem rachunkowym? W artykule omawiamy korzyści płynące z obu rozwiązań.

Obowiązek rachunkowy

29 września 1994 roku do polskiego kanonu prawa weszła Ustawa o rachunkowości, którą potocznie określa się polskim prawem bilansowym. Ten akt normatywny wespół z Międzynarodowymi i Krajowymi Standardami Rachunkowości stanowi podstawę prawną nakładającą obowiązek ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych celem późniejszej weryfikacji poprawności zapisów przez Urząd. Z uwagi na duży poziom skomplikowania przepisów wielu przedsiębiorców decyduje się delegowanie tego zadania. Można to zrobić, zatrudniając pracownika, lub skorzystać z tzw. outsourcingu. Aby określić jakie rozwiązanie będzie korzystniejsze, postanowiliśmy odbyć rozmowę z właścicielami jednego ze szczecińskich biur rachunkowych.

Dowiedzieliśmy się, że wszystko zależy od naszych możliwości finansowych oraz potrzeb związanych z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą. Posiadanie wykwalifikowanego specjalisty na etacie w firmie jest bardzo wygodne i pozwala mieć pewność, że jego uwaga w całości będzie skupiona na sumiennym wykonaniu ewidencji powstałych zdarzeń gospodarczych, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości będzie on mógł na bieżąco weryfikować różne informacje. Niestety takie rozwiązanie niemało kosztuje i wielu przedsiębiorców, którzy nie prowadzą działalności na wielką skalę, chętniej decyduje się na usługi zewnętrznego biura. Wystarczy, że dostarczą oni dokumenty finansowe, a cała odpowiedzialność za poprawność zapisów będzie spoczywać na właścicielach biura rachunkowego.

Zalety własnego działu księgowości

Posiadanie własnego działu księgowości niesie ze sobą sporo korzyści. Przede wszystkim mamy stały i bieżący dostęp do ksiąg rachunkowych. Jest to bardzo istotne w przypadku, kiedy działalność prowadzona przez firmę jest bardzo rozległa i wiele rzeczy ulega dynamicznym przemianom. Wtedy posiadanie wykwalifikowanego specjalisty może okazać się kluczowe do uzyskania przewagi rynkowej. Tak więc jeżeli zależy nam na szybkości i pełnym poczuciu kontroli, to warto rozważyć to rozwiązanie. Jest ono drogie, ale na pewnym etapie prowadzenia działalności może okazać się najlepszym wyjściem.

Zalety korzystania z usług zewnętrznego biura księgowego

Najważniejszą korzyścią, jaką uzyskujemy, zatrudniając zewnętrzne biuro, jest czas i poczucie bezpieczeństwa. Jako właściciele firmy nie musimy się kłopotać sprawami rachunkowymi, a nasza praca ogranicza się do dostarczenia dokumentów finansowych do biura rachunkowego. Wiele firm, które oferują obsługę księgową firm, jest ubezpieczonych na skutek popełnienia błędu w sztuce rachunkowej. Jest to bardzo ważne, ponieważ daje poczucie bezpieczeństwa finansowego. Dodatkowo takie rozwiązanie jest znacznie tańsze, a dostępność usług na rynku jest bardzo duża.

Reasumując

Dokonanie wyboru pomiędzy własnym działem księgowości a firmą zewnętrzną determinuje wielkość naszej firmy, skala prowadzonego biznesu oraz możliwości finansowe. Outsourcing działań księgowych jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla małych i średnich firm, które cenią czas i pieniądze, a własny dział księgowości może okazać się koniecznością na pewnym etapie dojrzałości prowadzonego biznesu.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.