Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
W jaki sposób wymienić klocki hamulcowe? Poradnik krok po kroku
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów, odpowiadających za bezpieczeństwo jazdy samochodem. Dzięki sprawnym hamulcom zyskujemy możliwość zmniejszania prędkości auta, zatrzymywania w nagłej sytuacji oraz unieruchamiania na postoju. Podstawowym elementem układu hamowania są klocki hamulcowe. Ich stan powinien być sprawdzany podczas okresowych kontroli serwisowych. Zużyte klocki podlegają wymianie, której możemy dokonać sami bądź w profesjonalnym warsztacie.
Co świadczy o zużyciu klocków?
Zużycie klocków postępuje stopniowo i często go nie dostrzegamy, przyzwyczajając się do niższej sprawności hamulców. Uśpiona czujność jest wystawiana na próbę w sytuacjach, gdy musimy gwałtownie hamować – na przykład przed przeszkodą. Kilka sekund opóźnienia wystarczy, by doszło do tragedii. Dlatego – jak mówi przysłowie – lepiej dmuchać na zimne. W większości nowych modeli pojazdów o zużyciu klocków informują specjalne czujniki mechaniczne oraz elektroniczne. Stan wyeksploatowania możemy też sprawdzić, zdejmując koła i zaglądając przez otwory kontrolne w zaciskach hamulcowych. Jeżeli rowek w okładzinach klocków jest ledwo widoczny, oznacza to zużycie elementów.Wymiana klocków hamulcowych
Wymianę klocków hamulcowych rozpoczynamy od poluzowania śrub w kołach i uniesienia auta. Do tego celu nada się podnośnik, jak również lewarek i kobyłki. Kiedy koło jest zdjęte, możemy zdemontować zacisk hamulcowy. Jeżeli klocki są chronione zawleczką, należy ją uprzednio lekko podważyć. Później obracamy zwrotnicę, zyskując dostęp do śrub mocujących zacisk hamulcowy. Po odkręceniu zacisku możemy wyjąć klocki hamulcowe. Zacisk kładziemy na zwrotnicy, tak by nie wisiał na przewodzie hamulcowym. Następnie sprawdzamy, czy pod gumką zacisku nie znajdują się żadne zanieczyszczenia i korozja. Przy pomocy rozpieraka lub kluczy oczkowych cofamy tłoczek w taki sposób, by nowe grube okładziny zmieściły się w zacisku. Przed montażem nowych klocków dokładnie czyścimy zacisk i jarzmo. Na końcu wkładamy klocki i skręcamy wszystko z powrotem.Wymiana w warsztacie czy samodzielna?
Wymiana klocków hamulcowych to rutynowa czynność serwisowa, wykonywana przeważnie co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów (choć wiele zależy od naszego stylu jazdy, mocy silnika oraz stopnia eksploatacji pojazdu). Możemy jej dokonać na przykład podczas kontroli w warsztacie samochodowym. Dlaczego warto zaufać fachowcom?Profesjonalne serwisy posiadają doświadczenie w wymianie klocków hamulcowych oraz dysponują odpowiednimi narzędziami i oprzyrządowaniem. Wykwalifikowany mechanik z pewnością wykona swoją pracę lepiej, niż amator działający w warunkach domowych – przekonuje przedstawiciel serwisu samochodowego P’MIX MOTO PUNKT w Tychach.Słowom eksperta warto zaufać. Z hamulcami nie ma żartów, a najmniejszy błąd montażowy może przyczynić się do nieszczęścia. Jeźdźmy odpowiedzialnie i korzystajmy z usług warsztatów. Tylko wówczas zyskamy pewność, że samochód jest sprawny, a dociśnięty hamulec zadziała na czas, chroniąc nas i innych użytkowników drogi przed zagrożeniem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana