Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
W jaki sposób działają samochodowe systemy wtrysku sekwencyjnego?
Instalacje gazowe w samochodach cieszą się sporą popularnością wśród kierowców, którzy stawiają na oszczędną i ekologiczną jazdę. Choć współczesne rozwiązania technologiczne pozwoliły opracować V generację instalacji LPG, wciąż najpopularniejsze są systemy należące do generacji IV. Są to tak zwane systemy wtrysku sekwencyjnego.
Ogólna budowa systemu wtrysku sekwencyjnego
Przed omówienie działania instalacji gazowej IV generacji konieczne jest przynajmniej ogólne poznanie jej budowy. Instalacja dzieli się na dwie większe części: tylną oraz przednią. W skład tyłu instalacji, wchodzą:
Wlew gazu
Zbiornik gazu
Wyposażenie zbiornika, czyli tak zwany wielozawór, przez który przepływa paliwo
Przód instalacji, nazywany również motor kitem, montowany jest w komorze silnika. Obejmuje on:
Reduktor-parownik – może być zintegrowany z elektrozaworem gazu i filtrem lub występować oddzielnie
Filtr szeregowy fazy lotnej gazu
Wtryskiwacze gazu
Sterownik gazu
Czujnik ciśnienia
Magistrali gazu w przypadku instalacji z pojedynczymi wtryskiwaczami dla każdego cylindra
Ponadto w kabinie kierowcy montowany jest przełącznik benzyna-gaz.
Sposób działania instalacji
Paliwo gazowe przechowywane w zbiorniku w wyniku wysokiego ciśnienia ma postać płynną. Po otwarciu elektrozaworu wypływu (część wielozaworu) przedostaje się on przewodem wysokociśnieniowym do reduktora-parownika.
-Przepływ gazu możliwy jest jedynie wtedy, gdy silnik pracuje i nie jest zasilany benzyną – wyjaśnia specjalista z firmy Auto Gaz Śląsk - Musi nastąpić załączenie zasilania gazem za pomocą przełącznika, w przeciwnym wypadku elektrozawory na wielozaworze oraz na reduktorze pozostaną zamknięte.
Gaz w reduktorze zostaje podgrzany przez płyny z układu chłodzenia silnika i w efekcie odparowuje, przechodząc w stan lotny. W tej formie przepływa on z reduktora-parownika przez przewody gazowe, filtr i wtryskiwacze do poszczególnych cylindrów silnika. Ilość wtryskiwanego gazu, podobnie jak w przypadku zasilania benzyną obliczana jest przez algorytm sterowania – dzięki temu możliwe jest uzyskanie odpowiedniej mocy, zapewnienie wysokiej dynamiki jazdy (co jest szczególnie istotne w przypadku jazdy w mieście) oraz ograniczenie emisji spalin. Algorytm ten ustala optymalną dawkę paliwa na podstawie takich parametrów jak ilość powietrza zasysanego przez silnik w celu spalania paliwa, temperatury powietrza i silnika, a następnie korygowana w zależności od wskazań sond lambda czy czujników TPS.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana