Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
W jaki sposób dbać o turbosprężarkę w samochodzie
Turbosprężarki zaczęły trafiać pod maski samochodów osobowych w latach 70. ubiegłego wieku, jednak technologia zaczęła rozkwitać dopiero w ostatniej dekadzie. Choć konstrukcja turbosprężarki nie jest bardzo skomplikowana, naprawa może okazać się kosztowna. Warto zatem dbać o nią na co dzień. Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie, by zachowała dobry stan jak najdłużej?
Jak zbudowana jest turbosprężarka?
Turbosprężarka ma za zadanie zwiększać sprawność silników. Wykorzystuje do tego energię gazów pochodzących ze spalin. Dzięki turbosprężarce częściej możemy korzystać z niskich obrotów, a to z kolei zmniejsza zużycie paliwa. Najważniejsza część turbosprężarki to wirnik, który jest napędzany spalinami. Większość kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ekstremalne temperatury osiągają spaliny, które trafiają do turbosprężarki. Tymczasem między innymi ze względu na temperaturę, powinniśmy w szczególny sposób dbać o nasz silnik.Temperatura turbosprężarki
Niewielu kierowców wie o tym, że przed zgaszeniem silnika, który pracował wcześniej pod dużym obciążeniem, należy odczekać 1-2 minuty. Dzięki temu schładzamy turbosprężarkę, która po intensywnej jeździe, na przykład po autostradzie, może być rozgrzana do czerwoności - mówi nam przedstawiciel serwisu Turbojulita z Wrocławia. Kiedy wyłączymy silnik nagle, przerywamy cyrkulację oleju. Smar na łożyskach w turbosprężarce ulega zwęgleniu. Zimny silnik również powinien być traktowany odpowiednio. Nie powinniśmy wciskać gazu od razu w czasie uruchamiania napędu, ponieważ łożyska nie będą smarowane. Silnik powinien być rozgrzewany stopniowo, zwłaszcza w okresie zimowym.
Olej silnikowy i filtry
Bardzo ważne jest regularne kontrolowanie stanu oleju. W zależności od modelu samochodu i rodzaju silnika olej powinien być wymieniany co kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy przebytych kilometrów. Możemy spotkać się z różnymi opiniami mechaników, poza tym częstotliwość wymiany oleju wiąże się z wiekiem i kondycją naszego auta oraz sposobem eksploatacji. Kiedy wymieniamy olej, powinniśmy pamiętać o filtrze. Na filtrach nie warto oszczędzać, ponieważ tanie filtry, które trafiają do nas głównie z Chin, mają ograniczoną przepustowość. Zanieczyszczony filtr w magistrali, która doprowadza olej do turbiny, może znacznie pogorszyć smarowanie turbosprężarki. Koniecznie należy więc pamiętać o regularnej wymianie oleju i filtra. Jeżeli mamy wątpliwości co do kondycji naszego silnika, po prostu wybierzmy się do sprawdzonego serwisu turbosprężarek.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana