Artykuł sponsorowany

Szkoła niepubliczna, czyli jaka? Zasady działania

Szkoła niepubliczna, czyli jaka? Zasady działania

Obecnie na polskim rynku edukacyjnym z powodzeniem funkcjonują zarówno placówki publiczne, jak i przedszkola oraz szkoły niepubliczne. Coraz więcej osób wybiera dla swoich dzieci to drugie rozwiązanie, chcąc zapewnić im lepszy start w dorosłe życie. W jaki dokładnie sposób działają szkoły niepubliczne, czym się one charakteryzują i jakie mają zalety?

Jak działają szkoły niepubliczne?

Szkołami niepublicznymi, zwanymi inaczej prywatnymi, są placówki zakładane przez osoby fizyczne bądź też prawne, np. przez stowarzyszenia czy fundacje. O ile dostęp do szkół publicznych jest powszechny, chociaż obowiązuje w nich rejonizacja, to zapisy do szkół prywatnych odbywają się zgodnie z zasadami ustalonymi przez daną placówkę – może to być np. kolejność zgłoszeń czy też ocena wynikająca z procesu rekrutacji. Warto pamiętać, że szkoła niepubliczna może mieć prawo do wydawania uczniom państwowych dokumentów – świadectw oraz dyplomów – o ile posiada uprawnienia szkoły publicznej. Placówki te nadzoruje kuratorium oświaty.
Szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej zapewnia dzieciom kompleksową edukację poświadczoną przyznawanymi im świadectwami. - Tłumaczy przedstawiciel Niepublicznej Szkoły Podstawowej Promyk Szkoła jak dom. - W praktyce oznacza to, że szkoły niepubliczne posiadające takie uprawnienia realizują program nauczania zgodny z podstawą programową, obowiązuje tam również jednolity system oceniania wpisujący się w zasady ustalane przez ministerstwo edukacji narodowej. Każda szkoła, niezależnie od tego, czy jest publiczna, czy też niepubliczna, powinna być nastawiona na wszechstronne kształcenie, ale też wychowywanie dzieci i umożliwiać uczniom rozwój na różnych płaszczyznach.
Co w takim razie różni szkoły niepubliczne od publicznych? Istotną kwestią są tu opłaty. O ile szkoły publiczne są darmowe (chociaż i tak należy tu liczyć się z różnego rodzaju kosztami), to zapisanie dziecka do szkoły niepublicznej wiąże się z koniecznością opłacania czesnego. Z drugiej strony szkoły niepubliczne posiadają przeważnie bogatszą ofertę edukacyjną z pakietem zajęć dodatkowych.

Zalety szkół niepublicznych

Dlaczego szkoły niepubliczne cieszą się rosnącą popularnością i na czym polega ich przewaga nad szkołami publicznymi?
  • Mniej uczniów w klasie – szkoły niepubliczne organizują zajęcia w mniejszych grupach liczących kilkanaście osób. Kameralna atmosfera sprzyja przyswajaniu wiedzy, co przekłada się na lepsze wyniki uczniów w nauce.
  • Bogata oferta zajęć dodatkowych – w szkołach publicznych dzieci mogą uczęszczać na różne zajęcia dodatkowe, np. muzyczne czy językowe.
  • Rozwój zainteresowań – uczniowie uczęszczający do szkół niepublicznych mogą rozwijać sobie pasje przynależąc do szkolnych kół zainteresowań oraz klubów organizujących np. naukę pływania, karate czy gry w piłkę.
Oprócz tego do dyspozycji uczniów renomowanych szkół niepublicznych jest bogato rozwinięta infrastruktura, w tym świetlica, stołówka i kompleksowo wyposażone sale sportowe oraz lekcyjne. Dzieci mogą również korzystać z dojazdów do szkoły oraz szkolnych posiłków, a także pozostawać pod opieką specjalistów, np. logopedy czy psychologa. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się na ten właśnie model kształcenia.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.