Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Sceny obrotowe. Elementy ruchome scenografii
Za dynamikę ruchu i wydarzeń na scenie nie odpowiadają wyłącznie znajdujący się na niej artyści. We współczesnej choreografii olbrzymią rolę odgrywają również ruchome elementy scenografii, z których korzysta teatr i przemysł muzyczny. Szybkie zmiany scenografii, znikanie i pojawianie się jej elementów, a nawet aktorów oraz wiele innych zaskakujących efektów zawdzięczamy rozwiązaniom z zakresu mechaniki scenicznej.
Wykorzystanie ruchomych elementów scenografii w planowaniu przedstawienia teatralnego lub dowolnego wydarzenia estradowego daje scenografom, choreografom i reżyserom niemal nieorganiczne możliwości. Artyści mogą zapadać się pod ziemię lub lekko się nad nią unosić, nic też nie stoi na przeszkodzie nagłym zmianom całego ich otoczenia.
Ruchome elementy scenografii
Wszystkie elementy i rozwiązania, służące do mocowania oraz zmian dekoracji, urządzeń oświetleniowych i akustycznych, a także kształtowania powierzchni sceny i jej otoczenia, zaliczamy do mechaniki scenicznej. Łatwą, płynną obsługę mechaniki zawdzięczamy wykorzystaniu w tym celu automatyki przemysłowej, a niekiedy nawet robotyki.
Współczesne konstrukcje sceniczne można wzbogacać o mnóstwo rozwiązań mechanicznych. Wymieńmy tu chociażby rozwijane ekrany, wyciągarki linowe, windy sceniczne oraz interesujące nas najbardziej ruchome platformy i sceny obrotowe – wymienia nasz rozmówca z przedsiębiorstwa Piasecki i Syn.
Scena obrotowa
29 stycznia 1913 roku widownia w warszawskim Teatrze Polskim zastygła w zdziwieniu. Przyczyną była scenografia do Irydiona, opracowana przez Karola Frycza i nieporównywalna do jakichkolwiek dekoracji, oglądanych wcześniej przez Warszawiaków. Jedną z innowacji, jakie tego dnia mogli oglądać mieszkańcy stolicy, było pokazanie kilku różnych przestrzeni bez przerwy na zmianę dekoracji. Na takie posunięcie Frycz mógł pozwolić sobie dzięki wielkiej scenie obrotowej, która zamontowana była w nowo powstałym teatrze.
Obecnie w wielu teatrach możemy znaleźć zamontowane na stałe sceny obrotowe. Oprócz nich coraz częściej wykorzystywane są mniejsze podesty obrotowe, budowane wyłącznie na potrzeby konkretnego przedstawienia. Co ciekawe, z takich rozwiązań korzysta nie tylko teatr i ogólnie rozumiana sztuka estradowa. Na obrotowych podestach bardzo często eksponowane są luksusowe produkty czy premierowe modele rozmaitych maszyn, spotkamy je więc m.in. w salonach samochodowych i podczas targów branżowych.
Choć sceny obrotowe znane są od stuleci, z pewnością nie widzieliśmy jeszcze wszystkich możliwości ich wykorzystania. Największe podesty obrotowe wciąż pozwalają na przedstawianie jeden po drugim zupełnie innych światów, mniejsze doskonale nadają się do prezentowania postaci czy obiektu z wielu różnych perspektyw. Dzięki aplikacjom z zakresu automatyki przemysłowej można z łatwością sterować kierunkiem i tempem obrotu sceny, przy czym nie trzeba martwić się o bezpieczeństwo jej działania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana