Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje tymczasowego oznakowania robót drogowych
Roboty drogowe zawsze są dla kierowców dużym stresem, a często również komplikacją codziennej trasy. Droga może nie być przejezdna lub zmienia się na niej organizacja. Z tego powodu tak ważne jest, aby remontowana trasa była odpowiednio oznakowana. Dzięki temu kierowcy będą wiedzieli, jak zorganizować swoją podróż tak, aby była sprawna i przede wszystkim – bezpieczna. Sprawdźmy, jakie są rodzaje tymczasowego oznakowania robót drogowych.
W jaki sposób oznakować roboty drogowe?
Do rodzajów oznakowania tymczasowego zalicza się znaki pionowe oraz poziome. Ważne jest, aby odróżniały się od elementów stale występujących na drogach, dzięki czemu kierowcy od razu wiedzą, że mają do czynienia z robotami drogowymi.
Oznakowanie poziome, malowane bezpośrednio na nawierzchni, w Polsce z zasady jest żółte, dobrze widoczne w dzień i w nocy, a także uniwersalne we wszystkich regionach. Drogowcy mogą wytyczyć nim tymczasowe pasy ruchu, oznakować skrzyżowania oraz przejścia dla pieszych.
W oznakowaniu tymczasowym ogromne znaczenie mają również elementy pionowe. Należą do nich tradycyjne znaki i tablice informacyjne, systemy świetlne, a nawet worki wypełnione piaskiem. Dzięki nim kierowcy wiedzą, w jakim kierunku powinni jechać.
Specjaliści z firmy Dakro wyjaśniają:
Do oznakowania tymczasowego robót drogowych zalicza się także lekkie pachołki, które drogowcy mogą w każdej chwili przestawić. Bardzo przydatne okazują się również tablice z dokładnym oznakowaniem i trasą objazdów.
Co mówią przepisy prawne na temat oznakowania tymczasowego?
W Polsce zasady tymczasowego oznakowania robót drogowych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 roku oraz 3 lipca 2003 roku. Oba dokumenty są podstawą do planowania i projektowania remontów i budowy dróg. W projekcie należy zawrzeć plan orientacyjny i sytuacyjny, oznakowanie oraz harmonogram prac. Sporządzony projekt musi zostać zatwierdzony przez Marszałka Województwa lub Starosty.
Jeśli chodzi o oznakowanie tymczasowe, jego elementy nie mogą być mniejsze niż wymiary innych znaków, które należą do tej samej kategorii i poza okresem prac znajdują się na danej trasie. Zasada nie dotyczy jednak pojazdów, które są używane w robotach drogowych. Ważne jest, aby znaki tymczasowe były usuwane i przemieszczane na bieżąco, w miarę postępu prac.
Prowadzący roboty drogowe muszą pamiętać, że na drogach krajowych kierowcy muszą mieć zapewnioną możliwość jazdy z prędkością 60 oraz 80 km/h na autostradach. Ograniczenie prędkości nie może objąć odcinka dłuższego niż 500 metrów. Dodatkowo pas do jazdy nie może być węższy niż 3 metry w przypadku ruchu wahadłowego oraz 6 metrów dla ruchu w dwóch kierunkach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana