Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje olejów silnikowych
Olej silnikowy to jeden z kilku płynów eksploatacyjnych samochodu, powszechnie uważany za najważniejszy z nich – dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie jego poziomu oraz przeprowadzanie wymiany. Na rynku znaleźć można bardzo wiele produktów z tej kategorii, różniących się specyfikacją techniczną i właściwościami. Sprawdźmy, jakie są różnice między poszczególnymi rodzajami olejów.
Bazy olejów
Olej to czynnik smarujący do silnika, otrzymywany przede wszystkim z tak zwanych frakcji pochodzących z destylacji ropy naftowej. Zgodnie z ustaleniami Amerykańskiego Instytutu Nafty wyróżnia się pięć podstawowych grup baz, z których oleje są wytwarzane:- Grupa I – czyste produkty destylacji ropy naftowej
- Grupa II – destylaty ropy naftowej poddane uszlachetnianiu
- Grupa III – destylaty ropy poddane rozbudowanemu uszlachetnianiu, np. kilkukrotnemu krakingowi w obecności wodoru
- Grupa IV – krótkołańcuchowe poliolefiny, który otrzymuje się wyniku syntezy chemicznej
- Grupa V – pozostałe bazy otrzymywane drogą syntezy chemicznej
Rodzaje oleju
Oleje dostępne na rynku dzieli się na trzy rodzaje:- Mineralne – wytwarzane z baz grupy I i II.
Obecnie są już bardzo rzadko stosowane, zaliczamy do nich oleje przeznaczone do silników benzynowych o małych osiągach oraz do silników wysokoprężnych z pośrednim wtryskiem – mówi specjalista firmy Buwar - Silniki tego rodzaju nie są spotykane w nowych autach, zatem i oleje stosowane są w pojazdach starszej daty.
- Półsyntetyczne – złożone z grup baz I i II oraz grup wyższych w odpowiednich proporcjach. O tym, czy olej jest półsyntetyczny decyduje minimalna zawartość baz grup III, IV i V – wartość ta regulowana jest przez obowiązujące w danym kraju normy, zazwyczaj wynosi on 25 do 30%. Oleje te przeznaczone są do silników benzynowych o wielopunktowym wtrysku oraz do nowoczesnych silników wysokoprężnych.
- Syntetyczne – wytwarzane wyłącznie z baz grupy III, IV i V, choć w niektórych krajach zgodnie z normami wytwarza się je wyłącznie z grup IV i V. Oleje zawierające bazy tylko grupy IV albo V są zaliczane to olejów specjalnych. Generalnie oleje te charakteryzują się dużą gęstością, sprawdzają się świetnie zarówno w silnikach benzynowych i wysokoprężnych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana