Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Przewozy ponadgabarytowe
Dzięki rozwiniętej infrastrukturze drogowej oraz bardzo rozbudowanemu rynkowi usług transportowych, znaczna większość wszelakich towarów może być sprawnie dostarczana do praktycznie dowolnego miejsca na całym globie. Wyjątkiem są ładunki, które ze względu na znaczne rozmiary nie mieszczą się w powszechnie przyjętych standardach transportowych. W takich przypadkach stosuje się wyjątkowe procedury w ramach przewozów ponadgabarytowych.
Czym jest transport ponadgabarytowy?
W celu wyjaśnienia czym jest transport ponadgabarytowy, należy wcześniej wskazać, że zgodnie z obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej przepisami maksymalna masa całkowita pojazdu transportowego poruszającego się po drogach to 40 ton, zaś jego maksymalne wymiary to 16,5 metra długość, 4 metry wysokości oraz 2,55 metra szerokości. Nie wszystkie jednak ładunki mieszczą się w tych kryteriach – są zbyt duże lub zbyt ciężkie, by mogły być przewożone w ramach zwykłego transportu drogowego. Właśnie w takich sytuacjach mowa o transporcie ponadgabarytowym – jest to transport wszelkiego rodzaju ładunków o znacznych rozmiarach, których z obawy przed uszkodzeniem lub z powodu zbyt wysokich kosztów nie da się rozłożyć na pomniejsze części, by przewieźć je osobno. Przykładem takich obiektów mogą być elementy dużych konstrukcji, np. wiatraków energetycznych czy mostów. Transport ponadgabarytowy nazywany jest zamiennie również transportem ponadnormatywnym lub nienormatywnym.
Jak wykonywane są przewozy ponadgabarytowe?
Ze względu na parametry ładunku, zorganizowanie przewozu ponadgabarytowego jest w wielu aspektach dużo trudniejsze, niż w przypadku przewozów zwykłych.
Przede wszystkim konieczne jest pozyskanie odpowiednich zezwoleń na wykonanie takiego przewozu – mówi przedstawiciel firmy Net-Cargo – W tym celu należy zgłosić się do zarządcy lub zarządów dróg, którymi ma odbyć się transport ładunku, bądź innego organu decyzyjnego, na przykład starosty. Konieczne jest również ustalenie kategorii, do której zaliczany jest dany ładunek. Kategorii jest w sumie siedem i każda z nich opisuje jakie maksymalne parametry jakie może mieć ładunek – do siódmej kategorii zalicza się ładunki, które nie mieszczą się w żadnej innej kategorii. Do uzyskania pozwolenia konieczne jest złożenie wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów, między innymi ekspertyzami, które stwierdzają, że ładunek nie stanowi zagrożenia dla infrastruktury drogowej lub jej otoczenia i może być bezpiecznie przetransportowany.
Poza uzyskanie pozwoleń na firmie transportowej spoczywa obowiązek dokładnego zaplanowania przewozu. Co należy wziąć pod uwagę?
Przede wszystkim na etapie planowanie podejmujemy decyzję, jakie środki będą najlepsze do wykonania danego zlecenia. Kolejnym etapem jest ustalenie optymalnej trasy i określenia, z jakiego typu przeszkodami możemy się na niej spotkać. Należy pamiętać, że dla pojazdu wiozącego ładunek o długości około 30 metrów pokonanie zwykłego ronda lub skręt w ciasną ulicę może okazać się zadaniem nie do wykonania. Proces planowanie transportu jest niezwykle istotny i powinien być przeprowadzany z najwyższą starannością. Spowodowane jest to tym, że będąc już na trasie pojazd transportowy może nie mieć możliwości modyfikacji jej na bieżąco.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana