Artykuł sponsorowany

Podstawowe elementy instalacji LPG

Podstawowe elementy instalacji LPG

Wykorzystywana jako paliwo w pojazdach mechanicznych instalacja LPG od lat 80. XX wieku przeszła kilka epok w rozwoju, tzw. generacji. Obecnie pewne jej części są ściśle określone, aby spełniały normy emisji spalin. Dzięki temu instalacje są bardziej ekologiczne i bezpieczne nie tylko dla środowiska. Każda z nich posiada jednak podstawowe elementy, których właściwościami zajęliśmy się w naszym artykule.

Przez zawór do zbiornika

Aby napełnić zbiornik LPG gazem, należy wykorzystać zawór tankowania, który może być zainstalowany w różnych miejscach, zależnie od modelu samochodu. Najczęściej montuje się go jednak w zderzaku, na specjalnym uchwycie pod zderzakiem albo pod klapką wlewu benzyny. Przy okazji wyjazdu za granicę należy mieć świadomość, że w różnych krajach używa się różnych rodzajów zaworów tankowania, zarówno pod względem kształtów, jak i wymiarów. W takich przypadkach warto mieć ze sobą specjalne przejściówki. Gazem uzupełnia się zbiornik LPG, który może być walcowy (beczkowy) lub toroidalny (kształtem przypominający koło lub pierścień). Ciecz jest przechowywana pod ciśnieniem w przedziale od 6 do 15 barów. Zbiorniki LPG wytwarza się z blach stalowych o grubości ok. 3 mm i pokrywa specjalną farbą antykorozyjną. Technologia ich produkcji określona jest przez krajowe i międzynarodowe przepisy. Są one dopuszczone do użytkowania na okres 10 lat od daty produkcji, która znajduje się w paszporcie zbiornika lub na tabliczce znamionowej. Co więcej, zbiorniki gazowe przechodzą testy wytrzymałości przy ciśnieniu 50 atmosfer, są więc zdecydowanie bardziej wytrzymałe niż zbiorniki benzynowe.

Do wykonywania połączeń elektrycznych i zmiany stanu skupienia gazu

Elementem, bez którego niemożliwy byłby montaż instalacji gazowej, jest wiązka przewodów elektrycznych, która ułatwia wykonanie połączeń elektrycznych. Łączy ona komputer gazowy z elementami wykonawczymi, którymi są np. elektrozawory, a także przesyła sygnały elektryczne z czujników do komputera gazowego. Zawiera ona odporne na wilgoć i zanieczyszczenia złącze, które umożliwia podłączenie komputera LPG, oraz jedno lub dwa gniazda bezpieczników. Jednym z komponentów mechanicznych w instalacji gazowej jest reduktor LPG. Jego rola polega na zmianie stanu skupienia gazu z postaci ciekłej w postać gazową. Należy jednak pamiętać o dostarczeniu mu odpowiedniej ilości energii poprzez włączenie go w obieg płynu chłodniczego w samochodzie.

Filtr fazy ciekłej i lotnej

Nowoczesne instalacje posiadają dwa filtry LPG – fazy ciekłej i fazy lotnej. Pierwszy z nich znajduje się przed reduktorem LPG lub jest z nim zintegrowany. Wychwytuje on zanieczyszczenia w gazie oraz te, pochodzące ze zbiornika LPG i przewodów, które doprowadzają gaz. Należy pamiętać o jego regularnej wymianie – co 10-12 tysięcy kilometrów. Filtr fazy lotnej znajduje się z kolei pomiędzy wyjściem z reduktora a listwą wtryskiwaczy LPG. Jego rolą jest ochrona wtryskiwaczy gazowych przed mikroskopijnymi zanieczyszczeniami, które mogą przyczynić się do uszkodzenia wtryskiwaczy gazowych lub nieprawidłowej pracy instalacji LPG. Tego rodzaju filtr również należy systematycznie wymieniać – co 10-15 tysięcy kilometrów.

Bez tych elementów ani rusz

Jakość pracy instalacji gazowej w dużej mierze zależy także od jakości wtryskiwaczy LPG. Nieprawidłowy ich wybór może przyczynić się do uszkodzenia silnika, dlatego są dobierane indywidualnie od jego rodzaju. Wyróżnia się dwa rodzaje wtryskiwaczy LPG: pojedyncze i zintegrowane (w postaci listwy). Bardzo ważnym elementem instalacji LPG jest również wielozawór, zawierający w sobie kilka zintegrowanych części (m.in. zawór zwrotny, bezpieczeństwa, elektromagnetyczny i ogniowy), które odpowiadają za jej bezpieczną eksploatację. Zadaniem wielozaworu jest umożliwienie bezpiecznego tankowania i wypływu gazu ze zbiornika LPG.
Za kontrolę i nadzór nad właściwym funkcjonowaniem całej instalacji LPG odpowiada jednak sterownik LPG. Oblicza on dawkę gazu oraz moment jego wtryskiwana do cylindrów silnika na podstawie danych z kilku czujników: temperatury gazu i reduktora, ciśnienia gazu, podciśnienia w kolektorze dolotowym oraz napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Ponadto, dzięki specjalnym algorytmom, rozpoznaje różne sytuacje w trakcie jazdy i potrafi dostosować dawkę gazu do aktualnie panującej sytuacji – zauważa doradca klienta z AG Sklep – sklepu internetowego dla branży samochodowych instalacji gazowych LPG&CNG.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.