Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Opłaty celne oraz podatek VAT w transporcie - co warto wiedzieć?
Planujesz wysłać przesyłkę międzynarodową? Musisz zatem zająć się również podatkiem VAT i cłami importowymi. Podatki te mają wpływ na całkowite koszty przesyłki. Poza tym nieprawidłowa obsługa spowoduje negatywne konsekwencje dla dostawy. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, co oznaczają te terminy i jak naliczane są podatki VAT i opłaty celne w transporcie.
Obowiązujące stawki podatku VAT i cła
Importując do Polski towar, należy zapłacić nie tylko standardowy koszt jego przesyłki, ale także podatek VAT i cło. Są one opłacane już po przybyciu przesyłki na miejsce. W Polsce wysokość opłat celnych jest uzależniona przede wszystkim od:
rodzaju towaru,
jego gabarytów,
kodu opisanego w taryfie.
Jeśli chodzi o podatek VAT natomiast wynosi on obecnie zazwyczaj 23% oraz 8% dla przesyłek nielicznych objętych tą właśnie stawką. W transporcie międzynarodowym często spotkać się można także z wyjątkowymi przypadkami, w których podatek VAT wynosi 0%. Nie każdy przedsiębiorca czy osoba prywatna może jednak z niego skorzystać. Jeśli jednak zaistnieje taka możliwość, musi okazać stosowną dokumentację, na podstawie której zostaje zwolniony z opłaty podatku VAT za import towarów z zagranicy.
Większość towarów znajduje się w swobodnym obrocie między państwami członkowskimi UE i można je łatwo przemieszczać bez kontroli celnych i opłat. Wyjątkiem jest oczywiście przypadek niektórych wrażliwych towarów, takich jak tytoń, broń i produkty rolne.
Co opłaca się importować do Polski?
Import i eksport w Polsce może być prosty lub pełen regulacji, a wszystko zależy od tego, skąd sprowadzasz towary. Bycie pełnoprawnym członkiem UE oznacza, że drzwi są otwarte dla handlu z innymi krajami UE, a przepisy są zharmonizowane. Jak informują pracownicy TRUCKLINE MYŚLENICE przepisy UE mogą być skomplikowane, jeśli mieszkasz poza nią. Większość polskiego importu nie jest przeznaczona na bezpośrednią konsumpcję, ale na dobra kapitałowe potrzebne do produkcji i przezbrojenia przemysłowego. Jeśli więc pracujesz jako eksporter, to w Polsce jest zapotrzebowanie na: sprzęt elektryczny, maszyny, pojazdy, tworzywa sztuczne, paliwa, żelazo i stal, statki i łodzie, gumę i mięso. Ale uwaga: sprzedaż bezpośrednia na rynek polski może być trudna, zwłaszcza jeśli chodzi o opłaty podatkowe i celne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana