Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Oderwanie okładziny hamulcowej - co robić?
Skuteczność układu hamulcowego ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy oraz innych użytkowników dróg. Dlatego dbałość o dobry stan techniczny wszystkich podzespołów tego układu powinna być priorytetem dla właścicieli pojazdów. Elementami układu hamulcowego, które najszybciej ulegają zużyciu, są klocki hamulcowe. Warto więc wiedzieć, co zrobić z oderwanymi okładzinami hamulcowymi.
Przyczyny oderwania i uszkodzenia okładziny hamulcowej
Klocki i tarcze hamulcowe pracują pod dużym obciążeniem mechanicznym i termicznym. Szczególnie na zużycie narażone są klocki hamulcowe, które wyposażone w materiał cierny, odpowiedzialne są za efektywne hamowanie. Długość ich eksploatacji zależy przede wszystkim od intensywności i stylu jazdy. Powinny zużywać się równomiernie i w sposób jednakowy dla wszystkich kół. Czasami jednak ulegają szybszemu zużyciu. Jedną z przyczyn nietypowych objawów zużywania się klocków jest nieprawidłowo przeprowadzony montaż. Inną przyczyną uszkodzenia klocków hamulcowych jest ich rozwarstwienie lub oderwanie się okładziny ciernej od płyty nośnej. Dzieje się tak najczęściej z powodu złej jakości materiałów lub wadliwej technologii zastosowanej podczas ich produkcji. Innym powodem oderwania się okładziny hamulcowej może być wysokie obciążenia termiczne wywołane zapieczonym tłoczkiem, nieprawidłowym stanem płynu hamulcowego, czy złym dociskiem elementów mocujących.
Jak przekonują eksperci hurtowni z częściami samochodowymi S-auto z Wrocławia, uszkodzenie okładziny hamulcowej może być również spowodowane czynnikami mechanicznymi, takim jak jazda po nierównym terenie lub innymi czynnikami – wodą, piaskiem, solą drogową czy żwirem, które przyczyniają się do rozwoju ognisk rdzy i mogą powodować szybsze ich zużycie.
Wymiana klocków hamulcowych
Jednym słusznym i bezpiecznym działaniem w przypadku oderwania się okładziny ciernej z klocków hamulcowych jest wymiana zużytych klocków hamulcowych na nowe. Wszystkie inne metody i sposoby naprawy uszkodzonych elementów ciernych są niedopuszczalne. Klocki hamulcowe w pełnym asortymencie dostępne są w hurtowniach motoryzacyjnych. Ich producenci zalecają co pewien czas również wymianę tarcz hamulcowych.
Regeneracja szczęk hamulców bębnowych.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wymiana okładzin hamulcowych możliwa jest jedynie w przypadku regeneracji szczęk hamulców bębnowych. Są to zazwyczaj hamulce w tylnych osiach pojazdów o mniejszej masie lub w starszych modelach aut. W hamulcach bębnowych, szczęki hamulcowe można usprawniać, stosując nowe okładziny cierne o odpowiednich wymiarach i profilach, które mocuje się za pomocą nitów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana