Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Ochrona słuchu przed zagrożeniami na stanowiskach pracy, czyli artykuły BHP

Słuch to jeden ze zmysłów, który należy skutecznie chronić przed negatywnym wpływem otoczenia w trakcie pracy. Uporczywy hałas może uszkodzić słuch, ale także znacznie obniżyć komfort psychiczny i efektywność pracownika. Jakie są normy i rozwiązania ochronne w przypadku ich przekraczania? Sprawdź kluczowe informacje!
Zagrożenia dla słuchu na stanowiskach pracy
Hałas w miejscu pracy wbrew pozorom nie dotyczy jedynie oczywistych przypadków, takich jak zakłady produkcyjne, ale także obiektów biurowych. W dużych fabrykach największym generatorem dźwięków są maszyny, a w przestrzeniach gdzie kumuluje się dużo pracowników, to ich funkcjonowanie w połączeniu z urządzeniami biurowymi tworzy hałas, który także może negatywnie działać na innych.
Przeczytaj również: Neuroarchitektura wnętrz biurowych – tworzenie przestrzeni dla mózgu
Osoby narażone na długotrwałe i duże natężenia uporczywych dźwięków w miejscu pracy są narażone nie tylko na uszkodzenie, czy też utratę słuchu. Z tego powodu w wielu miejscach, konieczne jest stosowanie środków BHP do ochrony słuchu. Hałas może skutecznie obniżać komfort psychiczny, a co za tym idzie rzutować na koncentrację, zmniejszać precyzję ruchów i zdolności intelektualne. Co ważne, długa ekspozycja układu nerwowego na hałas może wywoływać jego zaburzenia, a także prowadzić do nerwicy, a nawet stanów depresyjnych.
Przeczytaj również: Bezpieczeństwo użytkowania parowników elektrycznych w zakładzie produkcyjnym
Normy dotyczące hałasu w miejscu pracy
Jeśli w przedsiębiorstwie występuje zagrożenie lub podejrzenia występowania zagrożenia hałasem, konieczne jest jego zmierzenie i porównanie z wartościami określonymi przez prawo. Istotne jest, aby pomiary hałasu były wykonywane przez laboratoria akredytowane przez PCA.
Przeczytaj również: Jakie są systemy zarządzania BHP w firmach?
W najprostszym ujęciu dopuszczalną wartość natężenia hałasu w miejscu pracy prawo określa jako 85 dB. Jest to parametr odnoszący się do standardowego 8-godzinnego trybu pracy. Jeśli analizy wykażą, że stały poziom hałasu w firmie przekracza 80 dB, pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia środków ochrony słuchu. W zależności od sytuacji możliwe jest stosowanie także rozwiązań, które pozwalają ograniczyć lub wyeliminować hałas, ale także artykułów BHP przeznaczonych bezpośrednio do ochrony pracownika.
Rodzaje artykułów BHP do ochrony słuchu
Artykuły BHP, które służą do ochrony słuchu, dobiera się do rodzaju i natężenia hałasu w miejscu pracy. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie maksymalnego komfortu i zabezpieczenia jednocześnie. Niezbędne środki zapewnia asortyment firmy Delta Bhp.
Jednym z dostępnych rozwiązań są nauszniki przeciwhałasowe, które mają skutecznie chronić słuch, dzięki specjalnym czaszom tłumiącym obejmującym małżowiny. Innym artykułem są wkładki przeciwhałasowe, czyli zatyczki niewielkich rozmiarów, które wkłada się do ucha, gdy konieczne jest przebywanie w głośnej przestrzeni. Poszukując najlepszych środków ochrony dla pracowników, warto zapoznać się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami i wybrać najlepsze z nich.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana