Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Objawy uszkodzenia filtra DPF

Filtr DPF to inaczej filtr cząsteczek stałych, który w trakcie eksploatacji wypełnia się sadzą. Niejednokrotnie objawy zapchania nie są wyraźne, co sprawia, że dość szybko element ten może ulec zniszczeniu. Producenci tego rodzaju rozwiązań założyli, że mają być one bezobsługowe. Po napełnieniu się zanieczyszczeniami powinny być automatycznie wypalane bez niepokojenia kierowcy pojawiającymi się komunikatami. Jak zatem rozpoznać uszkodzony filtr?
Jak rozpoznać wypalanie się DPF?
W większości samochodów filtr sadzy ulega samoistnemu oczyszczeniu co około 500 km w przypadku ruchu miejskiego bądź co najpóźniej 1500 km w przypadku jazdy „w trasie”. Im szybciej porusza się auto, tym proces ten przebiega bardziej niezauważalnie. Elementem, który może sygnalizować rozpoczęcie oczyszczania jest chwilowy wzrost zużycia paliwa, nawet o kilka litrów na sto kilometrów. Dużo widoczniejszy jest w przypadku poruszania się po mieście. Na biegu jałowym może pojawić się zwiększenie obrotów nawet o 300-500 na min, a zużycie paliwa w postoju może wzrosnąć nawet do 2,0 l na godzinę. Jeśli samochód wyposażony jest we wskaźnik ciśnienia doładowania, może ulec on lekkiemu przyrostowi.
W zależności od modelu pojazdu, możliwe jest również zaobserwowanie szarpania kierownicą podczas dodawania gazu i pojawienie się intensywnego zapachu spalin. Warto mieć jednak na uwadze, by podczas wypalania filtra nie wyłączać silnika, gdyż przerywa to rozpoczęty już proces. Gdy jednak nie ulegnie on oczyszczeniu, można skorzystać z możliwości regeneracji filtra cząstek stałych. Zbyt często podejmowana przez auto próba oczyszczenia filtra jest istotnym objawem, który może wskazywać na uszkodzenia DPF i konieczność jego wymiany lub zregenerowania.
Kontrola DPF
Istnieje możliwość przeprowadzenia kontroli filtra cząstek stałych. Aby jednak tego dokonać, konieczne jest podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego, co można zrobić np. w firmie Regeneracja Cząstek Stałych DPF FAP z Wrocławia. Na podstawie różnicy ciśnień spalin przed i za filtrem możliwe jest określenie stopnia jego napełnienia. Niektóre samochody są wyposażone we wskaźnik jego napełnienia, jednak są tylko nieliczne auta poruszające się po polskich drogach. Większa część modeli wyposażona jest w kontrolki czy też komunikaty komputerowe, które pojawiają się w momencie napełnienia filtra na poziomie ok. 80%. W momencie wystąpienia takiego komunikatu konieczne jest wybranie się w dłuższą trasę drogą szybkiego ruchu. Podczas 10-20 minutowej jazdy, przy utrzymaniu obrotów na poziomie 2,5 tys./min. możliwe jest wydmuchanie zanieczyszczeń. W przypadku nieuzyskania zamierzonego efektu konieczne jest przeprowadzenie wspomnianej regeneracji.
Warto również wiedzieć, że wyeksploatowany filtr dużo szybciej napełnia się sadzą, ale proces jego wypalania trwa znacznie krócej. Tracąc swoją pierwotną pojemność, zachowuje on w swoim wnętrzu popioły, których nie można wypalić. W związku z tym im większa ich ilość, tym mniej wolnej przestrzeni na sadzę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana