Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polegają zajęcia z rytmiki i jak wpływają na rozwój dziecka?
Kiedy przedszkolak szaleje z rówieśnikami na placu zabaw, rysuje (stara się na kartce, ale zdarza się i po stole) lub uczy się angielskiego, dorosłym łatwo zrozumieć sens takich zajęć. Ale po co rytmika, szczególnie jeżeli rodzice nie planują posłania swojej pociechy do szkoły muzycznej? Może sam stawiasz sobie takie pytania, albo potrzebujesz argumentów dla nieprzekonanych.
Rozwój muzycznego talentu
Na zajęciach z rytmiki dzieci wykonują rozmaite ćwiczenia w takt muzyki: klaszczą, tupią, naśladują ruch motyla lub pszczółki. Mogą wcielać się w postacie rozbitków na bezludnej wyspie albo w zwierzęta zagubione w lesie. Chodzą, kucają i pląsają.
Dzięki tym prostym zabawom dokonuje się istotny proces rozwojowy. Dziecko uwrażliwia się na świat muzyki, instrumentów i tańca. To ważny element osobowego rozwoju, nawet jeśli maluch nie zostanie wybitnym muzykiem lub tancerzem. Chodzi o wykształcenie wrażliwości na dźwięk i rytm.
Zajęcia z rytmiki np. w niepublicznym przedszkolu Poznańskie Maludy, pozwalają rozwinąć talenty, zarówno te związane z muzyką, jak i z byciem wrażliwym człowiekiem. Jednak zalet edukacyjnych z rytmiki jest zdecydowanie więcej.
Forma pracy z ciałem i emocjami
Rytmikę można poprowadzić w taki sposób, by przy okazji maluchy ćwiczyły orientację w przestrzeni, liczenie i współdziałanie w grupie. Jednak najistotniejsze jest to, że w czasie zajęć dziecko nawiązuje kontakt z własnym ciałem albo inaczej: z samym sobą. Zaś rodzice i pedagodzy mogą obserwować ten proces.
Niektóre dzieci uczestniczą w przedszkolnych zajęciach z rytmiki w sposób naturalny i spontaniczny: śmieją się, tańczą, dobrze się bawią. Jednak nie zawsze tak jest. Są dzieci, które zawstydzone stoją w kącie. Albo takie, które mają trudność z odprężeniem się, a zamiast tego przyjmują postawę spiętą i sztywną. Podczas zajęć z rytmiki można zaobserwować cały wachlarz dziecięcych reakcji.
Dorośli zaangażowani w wychowanie malucha nie mogą lekceważyć takich sygnałów. Nie oznacza to, że za nimi z definicji stoi poważny dramat, jednak nastąpiło jakieś emocjonalne zablokowanie. Im wcześniej zostanie zauważone i zdiagnozowane, tym skuteczniej można pomóc małemu człowiekowi, by wchodził w świat bez obciążających deficytów.
Innymi słowy, podczas zajęć z rytmiki ujawniają się zarówno słabe, jak i mocne strony emocjonalności i spontaniczności dziecka. A to, co widoczne, może być korygowane. Sposób, w jaki dziecko przeżywa i wyraża swoje emocje, wpływa na jego myślenie, zachowanie oraz na to, jak radzi sobie z codziennymi zadaniami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana