Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega różnica między naprawą a regeneracją turbosprężarki?
Terminy „naprawa” i „regeneracja” w kontekście turbosprężarek często są używane wymiennie i uznawane za synonimy. Tak naprawdę jednak są to dwa odrębne procesy. I chociaż oczywiście oba zabiegi mają na celu poprawę działania tego elementu, różnią się od siebie sposobem przeprowadzenia całej procedury. Warto uzmysłowić sobie te różnice, by móc zdecydować, co wybrać w konkretnym przypadku.
Czym jest i jakie funkcje pełni turbosprężarka?
Turbosprężarka, czyli mechanizm wirnikowy, to ważny podzespół samochodu. Jest zbudowana z turbiny zwanej częścią gorącą i sprężarki – części zimnej – połączonych wałem. Schemat jej działania jest dość prosty. Otóż gazy wylotowe z silnika wprawiają w ruch wirnik turbiny, napędzając ją. Poprzez wał ruch obrotowy jest przekazywany do sprężarki, której wirnik spręża powietrze wpadające przez dolot i filtr.
W rezultacie działania turbosprężarki do cylindrów trafiają większe ilości powietrza, a więc i tlenu niezbędnego w procesie spalania, co pozwala zwiększyć moc silnika spalinowego. Prawidłowo pracująca turbina sprawia więc, że samochód z jednej strony jest bardziej zrywny, a z drugiej – bardziej ekologiczny i ekonomiczny, ponieważ spala mniej paliwa. Co jednak zrobić, gdy turbina zaczyna szwankować? Zasadniczo istnieją dwie opcje: naprawa lub regeneracja turbosprężarki.
Naprawa turbosprężarki krok po kroku
Naprawa turbosprężarki obejmuje wymianę uszkodzonych komponentów tego mechanizmu na nowe lub przywrócenie im pełnej sprawności. Najpierw należy gruntownie oczyścić wszystkie elementy. Następnie, w zależności od potrzeb w konkretnym przypadku, mechanik naprawia obudowę łożyska za pomocą tokarki, skręca rdzeń i wymienia jego zniszczone elementy (wirnik turbiny, koło kompresji i łożyska umocowane na wale). Potem turbosprężarkę koniecznie trzeba odpowiednio wyważyć za pomocą specjalistycznej wyważarki – to bardzo ważne, ponieważ pominięcie lub niedokładne wykonanie tego kroku sprawi, że wirnik szybko się zepsuje. Na koniec przykręca się kolektor, zmienną geometrię, ślimaka i zawór.
Po wykonaniu zarówno naprawy, jak i regeneracji turbosprężarki nie wolno zapomnieć o prawidłowym ustawieniu zaworu i zmiennej geometrii. Zapobiegnie to nieprawidłowej pracy, a w konsekwencji zbyt szybkiej eksploatacji turbiny – tłumaczy specjalista z Turbo Injector w Krakowie.
Na czym polega regeneracja turbosprężarki?
Regeneracja turbosprężarki generalnie polega na przywróceniu jej do stanu fabrycznego i odzyskaniu pełnej sprawności. Urządzenie rozkręca się na części pierwsze, a następnie każdą z nich dokładnie oczyszcza z wszelkich zanieczyszczeń i warstw starego oleju za pomocą myjek ciśnieniowych i ultradźwiękowych. Wyczyszczone elementy są poddawane kontroli i ocenie, a uszkodzone części zostają wymienione na fabrycznie nowe. Chodzi o to, by wszystko w pełni działało, a turbosprężarka wróciła do pierwotnej sprawności. Złożone urządzenie jest testowane – jeśli nie ma żadnych zastrzeżeń, można je z powrotem zamontować w samochodzie.
Regeneracja jest zatem procesem bardziej złożonym i kompleksowym niż naprawa. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku warto skorzystać z usług doświadczonych specjalistów, by długo cieszyć się sprawną i płynnie działającą turbosprężarką.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana