Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega naprawa turbosprężarek?
Elementy turbosprężarki, pracując pod silnym obciążeniem i w otoczeniu temperatur sięgających nawet pięciuset stopni Celsjusza, muszą być wykonane z wysokiej jakości materiałów. Chociaż według założeń konstrukcyjnych swą żywotnością mają dorównać jednostkom napędowym, ich awarie są dosyć częstym zjawiskiem. Nie zawsze jednak zachodzi potrzeba wymiany całej turbosprężarki, która znacznie obciąży budżet kierowcy. W wielu przypadkach wystarczy poddać ją precyzyjnemu zabiegowi regeneracji.
Przyczyny awarii turbosprężarek
Turbosprężarki to urządzenia wirnikowe, które spotykamy obecnie w większości modeli pojazdów benzynowych i wysokoprężnych. Napędzane przez gazy wylotowe, mają za zadanie poprawę sprawności jednostki napędowej przy efektywnym spalaniu paliwa. Podobnie jak inne elementy konstrukcyjne, również i one ulegają mniej lub bardziej poważnym uszkodzeniom, zwłaszcza jeśli nie zadbamy o jej mechanizmy. Przy braku smarowania bądź zbyt niskim ciśnieniu oleju dochodzi do wzrostu tarcia między wałkiem wirnika a łożyskiem, prowadząc do ich nadmiernego przegrzewania grożącym nawet pęknięciem. Nie można również zapomnieć o częstej wymianie samych filtrów oleju, zwracając przy tym szczególną uwagę na szczelność przewodu łączącego go z turbiną. Nie sposób ominąć faktu, że na sprawność turbosprężarki wpływa także styl jazdy. Częstym błędem kierowców jest zbyt szybkie wprowadzanie silnika na wysokie obroty tuż po odpaleniu pojazdu, co nie daje szansy na poprawne rozprowadzenie oleju po określonych elementach. Turbosprężarcenie służy ponadto zbyt szybkie wyłączanie silnika po zatrzymaniu auta, które w skrajnych przypadkach powoduje zapchanie urządzenia.
Chociaż realną wytrzymałość turbosprężarek szacuje się od stu do dwustu tysięcy kilometrów, przy niewłaściwej eksploatacji konieczność prac serwisowych przychodzi znacznie szybciej, niż można przypuszczać. O tym, że już czas odwiedzić specjalistów mówią takie symptomy jak utrata mocy silnika i jej nierównomierny rozkład, nietypowe odgłosy spod maski, czy wydobywające się z wydechu biało-niebieskie spaliny.
Jak wygląda proces regeneracji turbosprężarek?
Regeneracja turbosprężarek, mówiąc w dużym uproszczeniu, ma na celu przywrócenie jej wszystkich pierwotnych parametrów. Jest to proces wieloetapowy, wymagający dużej precyzji, doświadczenia i fachowego sprzętu. Regeneracja stanowi korzystne rozwiązanie z ekonomicznego punktu widzenia, gdyż w ostatecznym rozrachunku wychodzi znacznie taniej niż wymiana całości mechanizmu. Niestety, przy bardzo poważnych uszkodzeniach, nie zawsze wchodzi ona w grę, co wymusza na kierowcach zakup nowego uszkodzenia. Zarówno sprzedażą, jak i regeneracją turbosprężarek do wszystkich popularnych modeli europejskich, japońskich oraz amerykańskich zajmuje się firma Turbolux z Borowa. Gwarantuje ona rozsądne ceny i wysoki poziom usług naprawczych, bazując na nowocześnie wyposażonych stanowiskach pracy. Zdecydowanie warto zapoznać się bliżej z ofertą tego przedsiębiorstwa.
Aby zdiagnozować przyczynę usterki turbosprężarki, nie obędzie się bez wymontowania mechanizmu z pojazdu i jego całkowitego rozebrania. Przed przystąpieniem do prac diagnostycznych, poszczególne komponenty, na czele z korpusem, potrzebują dokładnego oczyszczenia z warstw starego oleju oraz innych zabrudzeń, co następuje zazwyczaj przy pomocy myjki ciśnieniowej. Jako że przy regeneracji nie wymienia się wszystkich części, niezwykle istotne znaczenie mają pomiary zużycia poszczególnych elementów. Szwankujące komponenty zastępuje się nowymi o takich samych parametrach jak ich poprzedniki, co ma ogromne znaczenie dla zachowania żywotności mechanizmu. Standardowo jednak wymianie podlegają również części najbardziej narażone na zużycie, nawet jeśli wyglądają one na sprawne. Należą do nich łożyska wirnika, pierścienie oporowe, odrzutniki oporowe bądź uszczelnienia. Dla eliminacji drgań czy oporów, przed montażem urządzenia, należy przeprowadzić proces wyważenia elementów składających się na zespół wirujący. Następnie następuje korekcja ciśnienia doładowania, a po instalacji wszystkich elementów dokonuje się pomiarów szczelności urządzenia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana