Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Na czym polega kompleksowa regeneracja silnika spalinowego?
Każde urządzenie w trakcie procesu eksploatacji eksploatowane, ulega stopniowemu zużyciu. Dotyczy to w szczególności e silników spalinowych, które pracują w wysokich temperaturach, a ich części przemieszczają się z dużą prędkością. Zużywanie się poszczególnych elementów nieuchronnie prowadzi do spadku wydajności, a więc osiągania mniejszej mocy. Wiąże się to również ze wzrostem zużycia oleju i zwiększeniem spalania. Wyjściem z sytuacji jest wówczas kompleksowa regeneracja.
Jakie elementy silnika mogą być poddawane regeneracji?
Regeneracja silnika oznacza wymianę lub naprawę części i podzespołów, które uległy zużyciu. Obejmuje to przede wszystkim tuleje cylindrowe, których powierzchnia ulega częściowemu starciu i porysowaniu, przez co komora spalania traci szczelność, a praca silnika staje się mniej efektywna. Uszkodzeniom ulegają też tłoki, na których mogą się pojawiać deformacje i pęknięcia. Wycierają się też pierścienie, których zadaniem jest uszczelnianie styku tłoka i gładzi cylindra. W zależności od sytuacji awarie mogą dotykać również korbowodów łączących tłoki z wałem korbowym. Często zniszczeniu ulegają także panewki wału korbowego, a niekiedy też ich gniazda czy sam wał. W wielu przypadkach dochodzi do pęknięcia bloku silnika albo głowicy.
Jakie czynności wykonuje się w związku z regenerację silnika?
Regeneracja silnika może wiązać się z koniecznością wymiany części elementów, wiele z nich może poddać procesowi regeneracji. Elementy silnika, a w szczególności głowica mogą być poddane procesowi specjalistycznego spawania Ubytki materiału można w wielu przypadkach uzupełnić dzięki procesowi napawania. W ramach regeneracji silnika spalinowego poszczególne części mogą także zostać odtworzone na podstawie precyzyjnych pomiarów lub dostępnych danych. Jeżeli chodzi o powierzchnię cylindrów, to w zależności od sytuacji blok silnika może zostać poddany dokładnemu szlifowaniu, by usunąć wszystkie nierówności powierzchni, co jednak pociąga za sobą konieczność zastosowania tłoków o odpowiednio zwiększonej średnicy. Inną opcją jest wykonanie tulejowania, a zatem umieszczenia w bloku nowych tulei zastępujących zużyte. Dla uzyskania wymaganego stopnia wykończenia wewnętrznych powierzchni cylindrów konieczne jest przeprowadzenie procesu honowanie, które nadaje im pożądaną chropowatość, a w szczególności szlif krzyżowy, który umożliwia właściwe rozprowadzenie oleju w postaci „filmu olejowego”.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana