Materiał Partnera

Montaż napędów do bram – krok po kroku

Montaż napędów do bram – krok po kroku

Napęd do bram to urządzenie elektromechaniczne, które składa się z silnika z przekładnią oraz centrali sterującej z odbiornikiem radiowym. Sygnał wysłany drogą radiową z pilota odbierany jest przez antenę i trafia do odbiornika, który przekazuje impuls do centrali sterującej, a ta za pomocą przekaźników elektronicznych uruchamia lub wyłącza silnik. Siłowniki najczęściej sprzedawane są w kompletnych zestawach przygotowanych do montażu. Instalacja napędu nie jest skomplikowana, dlatego można zamontować go samemu. Jak wykonać montaż krok po kroku?

Napędy do bram stosuje się w miejscach, które wymagają automatyzacji otwierania i zamykania wjazdu. Wyróżniamy trzy rodzaje napędów. Siłowniki do bram ogrodzeniowych przesuwnych - przesuwają bramę (ruch poziomy), siłowniki do bram ogrodzeniowych skrzydłowych - ciągną i pchają bramę (ruch obrotowy), a siłowniki do bram garażowych - podnoszą ją i opuszczają (ruch pionowy). Dodatkowo automatyka do bram dzieli się w zależności od wagi bramy i częstotliwości jej użytkowania: inne siłowniki stosuje się w ogrodzeniach i garażach prywatnych posesji, a inne przeznaczone są do zakładów przemysłowych i hal magazynowych.

Jak zamontować napęd do bramy krok po kroku?

Każdy wspomniany rodzaj napędów do bram wjazdowych (przesuwnych lub skrzydłowych) i bram garażowych ma odmienny sposób montażu. Choć nie jest to nic trudnego, to jeśli nie jesteśmy pewni własnych umiejętności, powinniśmy zgłosić się do profesjonalnej firmy instalującej automatykę bramową. Przed montażem jakiegokolwiek siłownika do bramy musimy pamiętać o trzech najważniejszych zasadach: swobodnego ruchu bramy, "suchych" prób i zachowania kolejności działań. Przede wszystkim brama ręczna, którą chcemy zautomatyzować, musi otwierać się lekko, bez oporów. Jeśli brama sama w sobie pracuje ciężko, blokuje się i skrzypi, to instalacja siłownika nic nie pomoże, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do jego uszkodzenia. Zatem pierwszą zasadą jest przywrócenie swobodnego ruchu bramy poprzez odpowiedni serwis i konserwację. Skoro krok pierwszy wykonany i brama funkcjonuje właściwie, można zakupić odpowiedni napęd, najlepiej w specjalistycznym sklepie, gdzie doradzą nam w wyborze. Drugą zasadą jest przyłożenie siłownika do bramy "na sucho" , bez skręcania. Dzięki temu można upewnić się, że właściwie dobraliśmy automatykę, sprawdzić prawidłowość toru ruchu bramy oraz ustalić miejsce mocowań. Trzecią zasadą jest zapoznanie się z instrukcją montażu danego napędu i bezwzględne stosowanie się do niej. Kolejność opisanych czynności instalacyjnych nie jest bowiem dowolna i należy ściśle, krok po kroku, trzymać się instrukcji, wykonując najpierw ustawienia mechaniczne, a dopiero potem elektroniczne.

Prace nad właściwym montażem powinniśmy rozpocząć od poprowadzenia zasilania do miejsca instalacji siłownika (a ściśle: centrali sterującej automatyką) oraz rozprowadzić okablowanie sterujące (do fotokomórek, lampy, klawiatury kodowej itp.). Elektronika sterująca automatyką bram przesuwnych i garażowych zazwyczaj znajduje się w obudowie siłownika. Jednakże typowy zestaw do bram dwuskrzydłowych składa się z dwóch napędów i centrali zamkniętej w osobnej, plastikowej skrzynce. Może być ona zamontowana w dowolnym miejscu - przy słupku bramy, na ogrodzeniu, na elewacji budynku lub w garażu - jednak oba siłowniki muszą być z niej zasilane osobnymi przewodami. Teraz czas na najważniejszą część montażu - odpowiednie ustawienie napędu

Jak mówi specjalista z firmy centrumogrodzen.pl: „Należy uważać, aby wykonać ten proces bardzo dokładnie i starannie. Od tego będzie zależeć, czy siłowniki będą działały prawidłowo”. 

W przypadku bramy przesuwnej jest to ustalenie wysokości umiejscowienia koła zębatego siłownika, aby nachodziło na listwę zębatą na bramie - czyli wykonanie podstawy pod napęd (stalowej lub betonowej). W bramie skrzydłowej oznacza to właściwe zamocowanie wsporników na słupku i skrzydle bramy, tak aby ramiona na zamkniętej bramie wysuwały się prawie do maksymalnej pozycji. Zaś w bramie garażowej polega na dobraniu odległości mocowania szyny napędu za pomocą podwieszek do sufitu lub ścian, ponad automatyzowaną bramą.

Napędy przymocowane? Czas na próbę i ewentualne poprawki: trzeba sprawdzić, czy brama poprawnie otwiera się i zamyka. Jeśli nie, wystarczy skorygować ustawienia. Po wykonaniu zasadniczego montażu pozostało przyłączyć kabel zasilający i przewody sterujące. Końcowym etapem jest zaprogramowanie urządzenia. W zależności od rozbudowania menu centrali sterującej ten proces może potrwać od kilku do kilkudziesięciu minut. Wprowadziliśmy nieprawidłowe wartości, zgubiliśmy się podczas liczenia mrugnięć diod? Nie szkodzi! Każda centrala pozwala na przywrócenie ustawień fabrycznych. Wystarczy ją zresetować i spróbować jeszcze raz. Najpierw włączamy wyszukiwanie położeń krańcowych: brama powinna bez przeszkód wykonać dwukrotnie cykl otwarcia/zamknięcia, następnie ustawiamy parametry urządzeń sterujących i programujemy piloty. Gotowe? Dla pewności naciskamy przycisk na każdym pilocie i sprawdzamy poprawność pracy bramy. Tym samym montaż napędu do bramy jest zakończony.

Ile kosztuje napęd do bramy?

Ceny napędów do bram są bardzo zróżnicowane. Zależą one od wielu czynników: wymiarów i wagi bramy, intensywności użytkowania, sposobu mocowania i specyfiki instalacji. Najkorzystniejsze cenowo są siłowniki do bram garażowych, ponieważ najtańsza wersja kosztuje poniżej tysiąca złotych. Ceny markowej automatyki do bramy przesuwnej zaczynają się od 1500 zł, a w przypadku bram dwuskrzydłowych - koszt zestawu dwóch napędów do bramy wynosi ok. 2500-4500 zł.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję