Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Metody usuwania wgnieceń samochodowych
Usuwanie wgnieceń samochodowych można przeprowadzić na kilka sposobów. Zależą one przede wszystkim od wielkości wgniecenia. Najłatwiej naprawia się ubytki, które nie naruszyły powłoki lakieru. Jeśli wgniecenie jest większe, blacha popękała, a lakier się starł, wymagane jest przeprowadzenie droższych procesów, które dodatkowo trwają o wiele dłużej.
Wypychanie metodą PDR
Metoda Paintless Dent Repair polega na usuwaniu wgnieceń bez potrzeby lakierowania. Używa się jej w przypadku małych zniszczeń karoserii, które powstały na parkingu, w korku czy podczas gradobicia. Jej zastosowanie wymaga jednak tego, by lakier nie był uszkodzony. Ta technika opiera się na wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń bez wpływu na powłokę lakierniczą. Wypychanie odbywa się za pomocą dźwigni, która jest w stanie precyzyjnie nastawić zniszczoną blachę. Dodatkowo stosuje się lampę z odbłyśnikiem, aby sprawdzić, czy po zabiegu pozostały jakieś nierówności.Wyciąganie metodą PDR
Inną techniką PDR jest wyciąganie wgnieceń za pomocą kleju i kołka. W miejscu wgniecenia przykleja się specjalny kołek w kształcie grzybka. Jego pociągnięcie prostuje blachę. Ta metoda jest praktykowana w miejscach trudno dostępnych oraz przy dużej ilości wgnieceń, jak w przypadku dachu samochodu po gradobiciu. Metoda PDR jest znacznie szybsza i tańsza niż lakierowanie. Proces usuwania blachy trwa maksymalnie do kilku godzin, natomiast lakierowanie zajmuje zazwyczaj kilka dni. Usuwanie wgnieceń zależne jest jednak od ilości ubytków i ich dostępności. Wadą PDR jest to, że nie każde wgniecenie da się naprawić tą metodą. Blacharz musi ocenić, czy lakier nie został uszkodzony oraz czy blacha nie uległa załamaniom. Dokładne zlokalizowanie miejsca wgniecenia wymaga stosowania specjalistycznej lampy. Wyświetla ona linie, które lokalizują wszelkie załamania.Metoda panelowa
Jeśli szkody są za duże na metodę PDR, ale także zbyt małe na tradycyjną metodę blacharską, możliwa jest naprawa metodą panelową. Polega ona na reperacji podszycia karoserii bez ingerencji w konstrukcję nośną. Usuwanie wgnieceń odbywa się za pomocą elektrycznego urządzenia zwanego spotterem. Dzięki niemu można przygrzewać do powierzchni blachy różnego rodzaju elektrody i adaptery metodą punktową. Naprawę przeprowadza się od zewnętrznej strony nadwozia. Nie trzeba przy tym demontować uszkodzonego elementu. Naprawa panelowa sprawdza się na dużych powierzchniach. Nie można jej stosować w przypadku uszkodzenia konstrukcji danego elementu (np. ramy drzwi).Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana