Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Metody regeneracji filtrów DPF
Filtr cząsteczek stałych, potocznie nazywany również DPF, to niezbędny element każdego samochodu wyposażonego w silnik Diesla. Ich zadaniem – zgodnie z nazwą – jest oczyszczanie emitowanych przez silnik spalin z cząsteczek takich jak sadza i popiół. W toku eksploatacji filtry same ulegają zanieczyszczeniu, które obniża ich wydajność, aż ostatecznie prowadzi do całkowitego ich zapchania. Rozwiązaniem jest wtedy regeneracja. Jak się ją wykonuje?
Wymiana, regeneracja czy usunięcia filtra?
Przez lata praktyką powszechną wśród posiadaczy samochodów z silnikami wysokoprężnymi było permanentne usuwania filtrów DPF z pojazdu. Brak filtra to brak problemu z jego konserwacją. Dziś – na szczęście – metoda ta nie cieszy się już taką popularnością, gdyż za jazdę pojazdem bez filtra grożą poważne konsekwencje prawne. Pozostają więc dwa wyjścia – wymiana całego filtra lub jego zregenerowanie. Pierwsze rozwiązanie jest najpewniejsze, gdyż nie musimy przez długi czas martwić się sprawnością filtra. Z drugiej strony wymiana jest droga, dlatego też rozwiązaniem preferowanym przez wielu kierowców jest regeneracja, polegająca na oczyszczeniu urządzenia ze zgromadzonych w nim pyłów, sadzy i innych odpadów.
Przeczytaj również: Filtry do myjek DPF
Metody regeneracji filtrów DPF
Wyróżnić możemy kilka metod regeneracji filtrów DPF – różnią się one między sobą używanymi środkami oraz skutecznością. Jedną z najlepszych jest zdecydowanie metoda hydrodynamiczna:
Przeczytaj również: Budowa filtrów DPF i FAP – co warto wiedzieć?
- Polega ona na wypłukaniu filtra w specjalnym urządzeniu, które swoją konstrukcją przypomina pralkę – mówi specjalista firmy Regeneracja DPF – Po umieszczeniu w urządzeniu, do wnętrza filtra kierowany jest strumień gorącej wody pod wysokim ciśnieniem. Dzięki zawartości specjalnego detergentu, woda skuteczne oczyszcza filtr ze wszelkiego rodzaju cząsteczek stałych. Czyszczenie jest bardzo skuteczne, bezpieczne dla filtra i trwa stosunkowo krótko.
Pozostałe metody regeneracji to m.in.
- Obróbka termiczna – polega ona na umieszczeniu filtra w piecu indukcyjnym, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury sadza zostaje skutecznie wypalona. Niestety, metoda ta nie pozwala pozbyć się innych zanieczyszczeń, ponadto istnieje spore ryzyko uszkodzenia wkładu filtra.
- Obróbka ultradźwiękowa – polega na zanurzeniu filtra w wannie specjalnym roztworze, a następnie wytworzeniu ultradźwięków powodujących powstawanie fal ciśnienia. Metoda ta jest bardzo skuteczna, o ile woda dociera do wszystkich płaszczyzn filtra – nie sprawdzi się w przypadku bardzo zablokowanych kanałów.
- Wypalenie w trybie serwisowym – polega na uruchomieniu specjalnego trybu, w którym silnik pracuje na bardzo dużych obrotach, co powoduje wzrost temperatury spalin i wypalenie sadzy. Metoda ta jest dość tania i nie wymaga demontażu filtra. Niestety, nie jest ona skuteczna przy usuwania innych zanieczyszczeń, ponadto obciąża silnik i wymaga wymiany oleju.
Przeczytaj również: Fachowe czyszczenie DPF w Zabrzu - oczyszczanie silnika dla lepszej wydajności
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana